En sexistisk knytnäve från jaktmotståndarna

, ,

Kvinnor blir allt mer jaktintresserade. Visst, vi har en bit kvar. Men jag ser inga hinder för kvinnorna i jakten, inte internt i alla fall. Jakten är könlös. Du får vara precis vem du vill, kvinna eller man eller mittemellan, vilken sexuell läggning du vill, åldern, hudfärg eller härstamning är betydelselös. Jakten dömer ingen.

Jakten är fantastisk och har inget med kön på den som jagar att göra. Foto: Rikard Lewander

Förra året var vi nästan 500 fler kvinnor som jagade i Sverige. Sammanlagt löste 18 226 kvinnor jaktkort. Av dem som tog jägarexamen var 22 procent kvinnor. Och andelen ökar hela tiden. Antalet kvinnliga medlemmar i Jägareförbundet ökar också. I slutet av 2016 var vi drygt 13 000 kvinnliga medlemmar.

Ett av världens mest korkade argument mot jakt är att den är mansdominerad.
Hur många insändare, krönikor och inlägg på sociala medier har jag inte läst där (som jag uppfattar det men inte kan belägga) framför allt kvinnliga jaktmotståndare, vill stoppa all form av jakt och anger som skäl att den är mansdominerad?

De kallar jakten snoppförlängare…. tänker högt här… jag som inte har någon snopp, handlar det om en bröstförstorare då? Att jag skulle jaga för att få större tuttar? Skulle inte tro det.

Vissa inbillar sig till och med att de företräder kvinnors rättigheter när de vill stoppa jakten med motiveringen att fler män jagar.
Istället gör de här människorna precis tvärtom, de ger nästan 20 000 jagande kvinnor en rak sexistisk knytnäve mitt i plytet.
Det så kallade argumentet vänder sig direkt mot just vad kvinnors frihet handlar om och vad många kvinnor strävar efter. Frihet på samma villkor.
Fler män spelar ishockey, är det ett argument för att förbjuda ishockey? Nej, vi värnar naturligtvis om att fler kvinnor ska spela hockey.

Jakt är en laglig verksamhet, en företeelse som får så många att må så bra och som sakta börjar leda till att allt fler kvinnor och hela familjer kommer ut i skogen och naturen och umgås vilket också leder till att vi får tillgång till lite av världens sundaste kött, viltkött.
Alla vi kvinnor som jagar har fattat ett av våra livs viktigaste beslut. Och vi blev jägare och vi tar ansvar för vår köttkonsumtion hela vägen. Vi ser till att djuret vi skjuter inte behöver lida.
Hur många köttätare kan säga det?
Och säg efter mig här, högt och tydligt: ”Även om jag själv inte äter kött men äger hund eller katt så räknas jag in bland köttätarna.” Repetera gärna!
För lilla voffsingen och kissemissen måste ju ha mat, eller hur?
Du bär lika mycket ansvar för ett djurs död även om du låter någon annan döda det kött du själv äter eller det du ger ditt husdjur.
Så nu fick jag det sagt också, tillbaks till jagande kvinnorna.
Vi jagande kvinnor är många, väldigt många är intresserade av att börja jaga! Och trenden fortsätter!
Så vi ska naturligtvis sträva mot att ännu fler kvinnor tar jägarexamen och börjar jaga. Och till er som är sugna att börja, jag vill tipsa er om att skaffa en hund att jaga med. Att jaga med sin hund är den absolut finaste känsla du kan uppnå inom jakten, du kan sitta i tusentals timmar på pass men det slår aldrig jakten tillsammans med din hund.
Så välkomna att börja jaga, alla härliga kvinnor där ute! Det tycker alla vi jägare, kvinnor och män inkluderat, med få undantag.

Källa statistik: Naturvårdsverket, Svenska Jägareförbundet

1. Anders Åberg says:

Bra artikel skriven på rätt dag dessutom.
    Jag som har bråkat mycket med jägare om trofejakten på Älg när en förhoppning om att fler kvinnor i jakten skall balansera ut detta som jag faktiskt uppfattar som mycket osunda och onaturliga machotänk.
    Kanske är jag överoptimistisk, men jag tror inte att kvinnor i allmänhet styrs av samma ”slåsigförbröstetdrift” som ofta präglar mäns agerande och kanske därför har lättare att se vad som är bäst för våra viltstammar istället.
    Fler kvinnor i jakten och skottpengar på patriarkatet!

2. Kerstin Fredin says:

OK!

Jag förstår dig absolut, men ibland tror jag det är bättre att låta en del angrepp stå okommenterade. Det är annars lätt att hamna i en situation där båda blir förlorare i ”allmänhetens” ögon.

Men ibland måste man bara få ur sig frustrationen, och då kan det vara bra med en egen ”biktfader/biktmoder” att använda. :-)

MEN, det är vad jag tycker, och självklart har du och andra rätt att tycka annorlund.

3. Madeleine Lewander says:

Tack för det!
    I jägarnas fall handlar det för det mesta om att vi måste försvara det vi gör. Den rätten måste vi också få ha utan att bli kallade hatare. Texten ovan är ett försvar. Vi måste få uttrycka vår sida av saken när vi blir angripna.

4. Kerstin Fredin says:

Madeleine, jag hade tänkt kommentera ditt inlägg med rubriken ”Sluta hata…….”, men det verkade inte fungera att kommentera där, så jag gör det här istället.

Hur som helst DÄR skriver du något jag ser som väldigt viktigt, och DÄR uppfattar jag att du också inser att det finns anledning att titta på sitt eget agerande, för att förstå andras reaktioner.

Visst kan man känna ett behov av att försvara sig ibland, men är det verkligen värt att ens lägga energi på detta när det gäller grupper i samhället som aldrig kommer att förstå argumenten?

Inlägget ”Sluta hata, argumentera med fakta” tycker jag är ett av dina absolut bästa inlägg i debatten! (Y)

5. Robin Fagerström says:

Så roligt med mer kvinnor i jakten! Ger positiva synergier dessutom för jakten vilket behövs

6. Kerstin Fredin says:

Jag tycker det är bra att det blir fler och fler kvinnor som deltar vid jakten, men inte ser jag det som något som ”ett av mina egna VIKTIGASTE beslut” i ett liv som innehåller så mycket mer.

Varför ens blanda in jaktmotståndare kring detta? Frågan om fler jagande kvinnor är tillräckligt viktig i sig!