Alla miljöpartister borde vara jägare!

Vissa dagar är annorlunda. Idag är jag på Miljöpartiets kongress i Karlstad. Svenska Jägareförbundet har en egen monter där. Efter två timmar kan jag konstatera att vår närvaro inte bara väcker intresse, den väcker aggression från någon enstaka men framför allt stor munterhet! – Det var modigt av er! – Bästa rollUpen på kongressen! – Mycket bra att ni finns här, vi behöver föra en bättre dialog med jaktintressena! Det är några av kommentarerna de första timmarna.

En person kom fram och sa att det borde stå tvärt om på RollUpen, – Alla jägare borde vara miljöpartister! Jag frågade honom, varför det inte är så? Många jägare röstade ju på Miljöpartiet i första valet på 80- talet. Jag har redan ställt den frågan flera gånger, det vanligaste svaret är att MPs politik utformas av unga med radikala idéer med kopplingar till djurrättsfrågor. – Veganerna är många här, skall du veta!

Vargfrågan har givetvis dykt upp ett antal gånger redan. Vargjakten lär visst dyka upp som motion på stämman.

Jag kommer att rapportera vidare från helgens övningar!

1. Gunnar Glöersen says:

Tommy Olsson, jag har haft många diskussioner om just det. Ytterligheterna sätter prägeln på debatten och inte minst präglar de bilden av partiet eller för den delen Sjf.

2. Tommy Olsson says:

Naturligt vis skall Sjf inte ha någon politisk uppfattning som förbund
    utan skall i första hand söka påverka de olika partierna så det gagnar oss jägare
    Det är säkert som du skriver GG att det finns jägare inom miljöpartiet frågan är
    och för fäfot

3. Gunnar Glöersen says:

Anders och Tommy, jag tror inte att Sjf skall ”samarbeta” med något parti. Vi har nämligen medlemmar i alla partier. Däremot skall vi vara öppna för ”dialog” med alla partier i sakfrågor.

4. Anders Måtrensson says:

Tommy Olsson: Jag håller med dig till 100% i vad du skriver i ditt inlägg. Inget samarbete med miljöpartiet vad gäller politik eller jaktliga frågor.

5. Tommy Olsson says:

Ett sammarbete med miljöpartiet gav sossarna dödsstöten det går samma väg med SJF om det blir för mycket sammarbete min idiologi är att hålla mig så långt från sådant klientel som möjligt

6. Björn Isaksson says:

Just det Jakob, du har en poäng!
    Varför är det inte så?
    Kan det vara så att vi upplever oss utsatta från den så kallade djurrätssidan?
    Många jägare blir också upprörda över att danska grisar knorrklipps och att svenska kastreras utan bedövning. Vildsvinen behöver inte uppleva sånt.
    Vi kanske genom att försörja oss med viltkött gör en insats för djurrätten. Den står inte i konflikt med jakt oavsett vad Djurskyddet tycker.

7. Leif says:

Ett mycket bra och intressant initiativ. Det skall bli mycket spännande att läsa fortsättningen.

@Jakob: För egen del är jag jägare (och småbrukare) delvis av djurrättsskäl. Jag kan på så sätt fortsätta att konsumera (ekologiskt) kött av hög kvalitet utan att gynna djuruppfödningsindustrin och de delar av slakterinäringen som jag betraktar som oetisk.

För övrigt är det mer som förenar jägarnas och miljöpartiets intressen än vad som skiljer. Däremot finns det vissa ganska infekterade sakfrågor där åsikterna går isär.

8. Gunnar Glöersen says:

Jakob Norstedt-Moberg, exakt vad de som sa det menade vet jag inte. Men jag antar att det har att göra med att många veganer ser dödande i sig som fel. Men självklart är jägare intresserade av djurrättsfrågor om det t ex handlar om att minimera skadeskjutningar.

9. Per says:

Jakob, jag var delaktig i att transportera ut mer än 18 ton ensilage till djuren under den hårda vinter vi just genomlevt. Med andra ord är jag i högsta grad ”djurrättsaktivist”.
    Men jag måste säga att jag såg väldigt få från miljöpartiet ute i skogarna som gjorde samma sak. Men det kanske inte är den värdeladdning som ordet ”djurrättsaktivist” håller, utan snarare termer som ”utpressare”, ”färgskvättare”, ”fönsterrutekrossare” och ”minkutsläppare”?
    Då är jag inte djurrättsaktivist.
    Hur är det med dig?

10. Carl-johan says:

Då väntar jag på nästa inlägg. ha det så bra i helgen då:) mvh C-J