Är Miljöpartisterna missförstådda?

Alla har vi fördomar, så även jag. Jag vet att Peter Eriksson jagar. Jag vet dessutom att det tilltänkta språkröret, Gustav Fridolin, också är jägare. Men jag hade ändå inte förväntat mig att träffa så många jägare på Miljöpartiets kongress. Jag vet inte hur många de var, men långt fler än tio kom fram idag. Flera är dessutom medlemmar i Svenska Jägareförbundet. Ett par berättade att de lämnat förbundet, någon p g a vargfrågan, men även för att vi uppfattas som alltför negativa till Miljöpartiet. De tycker helt enkelt inte att vi ger dem en rättvisande bild.

En jägare och ombud kom fram och berättade att en person i partiet framställts som ”jaktens fiende nummer ett” i Sverige, faktiskt brukar vara med honom på jakt. Personen i fråga äger dessutom grythundar! Jag fördjupade mig inte vidare i den diskussionen, men intressant var det ändå.

Vargjakten har hittills fått mindre utrymme i diskussionerna än jag förväntade mig. Vargen förekommer däremot i en av flera motioner till stämman som berör jakten. En motion handlar om att förbjuda löshundsjakt, en annan vill förbjuda fällfångst och en tredje vill ta bort Svenska Jägareförbundets allmänna uppdrag. Där skulle jag kunna stanna! Bilden av ett jaktfientligt parti skulle genast förstärkas. Men när jag sen läser partistyrelsens förslag till beslut, noterar jag att inget av förslagen vinner gehör. Det är alltså enskilda personers vilja, inte partiets.

Partistyrelsens förslag till beslut i vargmotionen däremot förvånade mig mest! Man föreslår avslag på motionen om att ha fast vargstam i renskötselområdet! Jag trodde att man tyckte tvärt om. Finns det överhuvudtaget något parti kvar som vill ha varg i den norra halvan av Sverige? Jag noterade att det fanns alternativa förslag just i den frågan, även det kommer upp i morgon tror jag. Om det nu inte var redan idag.

Jag hann lyssna på Peter Eriksson och Maria Wetterstrands inlednings och avskedstal. Peter Eriksson sa bl a, ”vi är ingen dagslända, vi är här för att stanna. Vi är en maktfaktor.” Maria Wetterstrand tipsade ombuden att de inte skall skapa sig en bild av hur personer är via kvällstidningarna. Det där två små detaljerna i anförandena kopplade för mig tillbaka till frågan, varför är inte alla jägare Miljöpartister? Och varför finns det så tydliga spänningar mellan jägarkåren och just Miljöpartiet.

Är Miljöpartiets bild av Svenska Jägareförbundet orättvis? Är vår bild av Miljöpartiet orättvis? Är det för att vi, som Maria Wetterstrand säger, bygger vår bild av varandra via media, istället för att prata med varandra? Att Miljöpartiet är en maktfaktor i dagens politik torde få säga emot. Har den svenska jägarkåren råd att ”missförstå” dem och/eller att vi själva blir ”missförstådda”?

Avslutningsvis, jag och min son hann med en gäddfisketur ikväll. Jag har nu familjens årsbästa med en gädda på 6,5 kg. (givetvis på egentillverkad jerkbait) Dessutom fick Svenska jägareförbundet nästan lika stort utrymme i Värmlandsnytt som Miljöpartiet!

1 svara
  1. Anders Åberg says:

Bra att ni ger er ut på arenan och skapar dialog och diskussion.
    Jakten kommer sannolikt att behöva försvaras mer kraftfullt i framtiden, nu när den sk djurrättsgenerationen har vuxit upp och börjat ta plats i maktens korridorer runt om i världen.
    Ett sådant här intitiativ låser upp dörrar, kan skapa nya kontakter och tvingar upp motståndarnas argument till ytan och det är ju mycket glädjande att det visar sig vara mest enskilda individer även i MP som är rena jakthatare.
    Att våga ta initiativ på det här sättet, våga utmana och alltid spela med öppna kort är precis vad som behövs för att skapa sig en styrkeposition i framtidens debatt.
    Hatten av från en som bara jagar med kameran.