Köpt forskning eller korrupt journalistik?

Karin Bojs, i DN, skrev om svensk viltforskning förra veckan. Rubriken var ”Jägarna betalar svensk viltforskning”. Det framgår av artikeln att Svenska Jägareförbundet, sedan ett tiotal år, varit med och betalat delar av vargforskningen. Hon glömmer dock, säkert medvetet, att nämna att WWF gör exakt samma sak. I grunden är det bra att Bojs tar upp frågan om medel till viltforskning. Vi jägare har länge undrat över varför den svenska jägarkåren skall var huvudfinansiärer för viltforskning. Inte minst har det faktum att vi via viltvårdsfonden ”tvingas” finansiera stora delar av rovdjursforskningen, kraftigt ifrågasatts av jägarna själva. Inte sällan kritiseras förbundet av medlemmar som tycker att vi absolut och under inga omständigheter skall använda forskningstjugan till att finansiera vargforskning. Vargforskarna har tyvärr uppfattats som ”fiender”. Så långt borde Bojs artikel väcka till eftertanke.

Tyvärr verkar dock Bojs ha en annan idé, hon tror sig ha hittat en konspiration. Vargforskningen är köpt av jägarkåren! Den enkla logiken är. Vi fick vargjakt och den stöds av vargforskarna, alltså är de köpta av oss. Dessutom förstärks konspirationsteorierna av att Linda Laikre, som är genetiker och mot vargjakten, aldrig fått några pengar av forskningstjugan och viltvårdsfonden. Laikre är känd för sitt motstånd mot jakt, det är bara att söka på namnet och diverse jaktfientliga föreningar så ser man ett tydligt samband. Laikre är säkert en duktig genetiker, det kan jag inte bedöma. Men helt klart gillar hon inte vargjakt och vargjägare. Däremot har hon själv i en rapport  till naturvårdsverket skrivit att en vargstam med 200 individer är livskraftig om den har tillräckligt stort genetiskt utbyte med populationen i öst. Eftersom regeringen faktiskt gick på hennes, snabblösnings linje av genetiken, borde hon vara nöjd. Men inte, nu är det senaste lysande argumentet, ”varg buffrar mot klimatförändringar”.

Min gissning är att Bojs, eller någon annan journalist inom kort kommer att fortsätta på konspirationsspåret.
– Viltforskningen på Grimsö är inte bara köpt, den är dålig också! Ungefär så gissar jag att det nya mediespåret kommer att se ut. Men innan ni gör er själva till åtlöje i er journalistiska iver att angripa vargjakten bör ni granska vad utomstående internationella bedömare säger om den svenska viltforskningen. Jag citerar. ”I relation till insatta resurser rankar utvärderingsgruppen svensk viltforskning bland den bästa i världen. Projekten håller sammantaget hög vetenskaplig kvalitet i ett ekologiskt perspektiv, men i ett viltbiologiskt perspektiv mycket hög vetenskaplig kvalitet. Utvärderarna anser vidare att projekten har mycket hög relevans för bevarande och nyttjande av viltet som naturresurs”.

De skriver vidare, ”Utvärderarna ser mycket positivt på att Svenska Jägareförbundets finansierar forskning via medlemsmedel, och uppmuntrar den samfinansiering av projekt som sker mellan Jägareförbundet, Naturvårdsverket och andra finansiärer.” (International review of Swedish Wildlife Research 1997-2001).

”Mycket hög relevans för bevarande och nyttjande av viltet som naturresurs” det var där det sket sig! Viltstammar skall inte nyttjas eller förvaltas, de skall bevaras, det framgår tydligt av mediedrevet efter vargjakten!  Som jag skrivit åtskilliga gånger på senaste tiden, konflikten står mellan de som vill betrakta och de som vill bruka.