Sök
  • Startsida
  • Gunnar GlöersenJaktvårdskonsulent, rovdjursfrågor
  • Madeleine LewanderWebbredaktör
  • Magnus RydholmKommunikationschef
  • Isabel Mena-BerlinKommunikatör
  • Svenska Jägareförbundet
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Sök
  • Meny Meny

Stort stöd för vargjakt

Rovdjur • 2010-02-08

Ännu en undersökning har nu presenterats som visar att svenska folket tycker att det är ok att reglera vargstammen. Undersökningen är gjord av Daniel Isaksson, Göteborgs universitet och 1751 har svarat. Trettio procent av svenska folket tycker att det vi skall begränsa vargstammen i stor eller ganska stor utsträckning. Ytterligare 28 procent accepterar en mindre reglering av vargstammen. 57 procent är alltså för att stammen regleras. De som är emot reglering av vargstammen, i den här undersökningen, är under 30 procent.

Anmärkningsvärt är att det bara är för kråkfåglar, minkar, råttor och möss som acceptansen för reglerande jakt är större än för varg. Det är fler som har stor eller ganska stor vilja att reglera vargstammen än motsvarande vilja att reglera älgstammen.

Återigen framgår det tydligt att regeringens rovdjurspolitik har stort stöd hos svenska folket. Den bild av ett stort vargjaktsmotstånd som målats upp i media och av några organisationer visar sig återigen vara fel!

  • Facebook
  • X
av Gunnar Glöersen/19 Kommentarer
https://blogg.jagareforbundet.se/wp-content/uploads/2018/10/svenskajagareforbundet-logo.svg 0 0 Gunnar Glöersen https://blogg.jagareforbundet.se/wp-content/uploads/2018/10/svenskajagareforbundet-logo.svg Gunnar Glöersen2010-02-08 18:48:002010-02-08 18:48:00Stort stöd för vargjakt
19 Kommentarer
  1. Jan Bratt says:
    2010-02-16 den 10:05

    Naturligtvis tycker jag att det bara skall sitta med folk som är för vargjakt. Det är ju det det handlar om. Inte om vi skall ha vargjakt eller inte, det är ju bestämt av en majoritet i riksdagen att vi skall jaga varg. Delegationens uppgifter är ju då bl.a antalet och var. Om man tar med folk på ytterkanterna kan man ju lika gärna plocka in 0-visionärerna.

  2. Torbjörn Eriksson says:
    2010-02-14 den 13:05

    Jan Bratt, det är väl inte ett dugg konstigt att som du kallar det bevarandeorg. skall vara representerade i VFD. Ett önskemål från dig är väl att det bara ska sitta med dom som är för jakt på rovdjur. Nu kommer ju inte det som avhandlas i VFD bara att handla om rovdjur utan fler djurarter också. Man få inte stirra sig blind på rovdjuren. Av journalister har jag fått reda på att åsikterna i det kommande VFD om rovdjur ligger på 50% för och 50% mot. Hon tyckte att det kommer att bli myckert intressant hur det kommer att bli framöver. Det ska bli mycket intressant att sitta med och företräda ett politiskt parti. Gunnar, du behöver inter oroa dig för det juridska innehållet i vår klagan, det är kunnigt folk som skriver det. Det kommer att bli mycket intressanta disskutioner framöver.
    Det är fler rovdjur än vargen som det kommer att handla om i VFD. Lodjursjakten med det stora antal som ska avlivas är helt fel.
    Ha en fortsatt trevlig helg.

  3. Jan Bratt says:
    2010-02-12 den 20:21

    Ett märkligt förfarande. Dessa bevarandeorganisationer skall alltså snart vara representerade i VFD. När man sedan förhandlat fram ett resultat och detta genomförs, då anmäler samma organisationer som suttit i möten, det som beslutats. Vi kan ju nog säkra på att anmälningarna kommer att dugga tätt i framtiden.

  4. Gunnar Glöersen says:
    2010-02-12 den 19:28

    Torbjörn, då vet vi resultatet. Att ni samlar ihop flera organisationer till gemensam sak gör inte saken starkare. Det är det juridiska innehållet i er klagan som betyder något, inte det faktum att ni inte gillar vargjakt! Det skall bli intressant att läsa den och inte minst bemöta den!

  5. Gunnar Glöersen says:
    2010-02-12 den 19:25

    Wolf2010, vad är det jag ljuger om? Det är inte vi som gjort undersökningarna. Det är forskare!
    Dessutom sprider du, som många andra, lögnen om att vi vill utrota vargen. vare sig jag, jägareförbundet eller riksdagen vill det. Jag vet inte vad du får dina uppgifter ifrån, men trovärdiga är de inte.

  6. Torbjörn Eriksson says:
    2010-02-11 den 21:25

    Rovdjursföreningens kampanj avslutad

    18 500 namn mot vargjakten

    Av Mikael Moilanen 2010-02-11

    Nu har Svenska Rovdjursföreningen avslutat namninsamlingen mot vargjakten. Cirka 18 500 personer skrev under uppropet.

    Kampanjen ”Stoppa vargjakten” drogs igång den 26 december och avslutades 10 februari.
    Rovdjursföreningens medlemsantal pendlar mellan 3 500 och 4 000 personer. Föreningens generalsekreterare Ann Dahlerus tycker att 18 500 underskrifter i namninsamlingen är ”ett mycket bra resultat”.

    Inga förväntningar
    – Vi hade inga förutfattade meningar om hur många namn vi skulle få ihop. Anledningen till att vi drog igång kampanjen var att det hörde av sig folk till oss och ville att vi skulle protestera mot vargjakten, säger Ann Dahlerus.
    Namnunderskrifterna ska nu överlämnas till regeringen och ledamöterna i miljö- och jordbruksutstkottet.
    Den svenska licensjakten på varg ska också anmälas till EU. Där samarbetar Rovdjursföreningen med Naturskyddsföreningen och Världsnaturfonden.

    Skrivelse till EU
    – Föreningen Djurskyddet i Sverige och Sveriges Ornitologiska Förening kommer också att ansluta sig. Det finns också några andra organisationer som vill vara med. Vi hoppas kunna skicka skrivelsen till EU i början av mars, säger Ann Dahlerus.

  7. wolf2010 says:
    2010-02-11 den 20:43

    Du ljuger!! det finns otroligt många som är emot att ni utrotar vargen här i Sverige! Gå bara in på Facebook så finner du hur många grupper som helst som kämpar för vargens fortlevnad! Det måste vara minst 100000 människor tillsammans…Det är fruktansvärt av er att jaga en sådan liten utrotningshotad grupp på ca 200 vargar!

  8. Bjärven says:
    2010-02-10 den 13:00

    JJ!
    Om det funnits sådana rapporter hade dom publicerats i alla större media!
    Jag har i alla fall inte sett nå´t.
    Symtomatiskt är att alla forskarrapporter som talar om stöd för jakt i allmänhet och rovdjursjakt i synnerhet med automatik sablas ner av antijaktlobbyn. Rapporterna är antingen köpta, inte relevanta eller allmänt skumma.
    Sanningen är ju ibland svår att se när man tycker annorlunda.

  9. jörgen bergmark says:
    2010-02-10 den 11:42

    Jag tror som många andra att vargjaktmotståndet endast är upphaussat av några få personer som vill slå mynt av saken. Nämligen heltidsanställda på SNF och liknande föreningar. I min omgivning så bryr sig ingen om saken. Och det verkar gälla i hela sverige, vanligt folk har ju riktiga bekymmer och har inte tid med låtsasproblem som vargjakt.

  10. JJ says:
    2010-02-09 den 19:30

    ”Det skulle vara intressant att få ta del av frågeställningarna som deltagarna i studien fick besvara, men tyvärr fanns frågorna inte med i den länk du skickade.”

    Alltid när det inte stämmer med din tro så ska du/ni alltid hitta fel. Men är det tvärtom så höjer ni det till skyarna.

    Har det kommit fram någon rapport som visar motsatsen till den Gunnar skrivit?

  11. Gunnar Glöersen says:
    2010-02-09 den 14:55

    Kerstin, Göteborgsuniversitet skriver i sitt pressmeddelande, ”När det gäller varg vill ungefär 30 procent av svenskarna begränsa vargens utbredning och antal i mycket stor eller ganska stor utsträckning – vilket är i samma storleksordning som svenskar vill begränsa mink, kråkor och måsar.” Varför skulle jag vara förhindrad att skriva samma sak? Vargarna torde ha begränsad betydelse för vadarfåglarna. Arbetet bestod av 5 delar varav svenskarnas vilja att ”kontrollera” viltstammar var en. Den sista handlar om att jämföra viljan att reglera viltstammar för att skydda hotade arter med den allmänna viljan att kontrollera viltstammar av andra orsaker.
    Att jag sen väljer att plocka ut vargen och skriva om den är väl naturligt i dessa dagar.

  12. Kerstin says:
    2010-02-09 den 14:45

    Gunnar! Studien handlar om att skydda hotade arter på olika sätt – i det här fallet vissa vadarfåglar, och hur människor ställer sig till predatorkontroll i just DETTA fall – dvs för att skydda andra hotade arter.

    Det känns lite väl magstarkt när du då använder studien som ett stöd för jakt på varg generellt! Varg finns inte ens omnämnt i studiens svenska ”Summary”.

    Det skulle vara intressant att få ta del av frågeställningarna som deltagarna i studien fick besvara, men tyvärr fanns frågorna inte med i den länk du skickade.

  13. Gunnar Glöersen says:
    2010-02-09 den 12:53

    Martin, undersökningen publicerades för två veckor sedan. Du förutsätter att människors inställning har förändrats p g a att riksdagen beslutat om just den reglering som svenska folket stöder. Jag har svårt att förstå den logiken.
    Det gjordes en SIFO undersökning den 4 januari när de flesta vargar redan var skjutna, den undersökningen visade i stort sett samma sak. 60 procent är för licensjkt på varg. Börjar det inte bli dags att inse fakta Martin?
    Jag har heller aldrig sagt att undesökningen gällde varg specifikt. Det gör den ännu mer intressant. Det är bara för råttor, möss, kråkfåglar och minkar som svenska folket finner större anledning att reglera, än vargen.

  14. Martin says:
    2010-02-09 den 12:06

    Gunnar: Denna doktorsavhandling gjordes 2004-2005, således en gammal ”nyhet” du presenterar. Det var en generell undersökning av 1751 personers attityder till begränsningar och skyddsjakt till olika arter predatorer och inte varg specifikt.
    Den kan inte på långa vägar stöda det du basunerar ut ”Stort stöd för vargjakt” med dessa 30% och definitivt inte nu 2010 efter vargjakten.

  15. Gunnar Glöersen says:
    2010-02-09 den 11:38

    Martin, du har fel! Visst diskuteras skyddsjakt i avhandlingen, men bara som ett av alternativen. I grunden handlar det om ”kontroll” av stammarna. I den text du själv hänvisar till står följande; ”När det gäller varg vill ungefär 30 procent av svenskarna begränsa vargens utbredning och antal i mycket stor eller ganska stor utsträckning – vilket är i samma storleksordning som svenskar vill begränsa mink, kråkor och måsar”.
    Begränsa står det! Det står inte något om skyddsjakt. Författaren kan nog ha åsikter om din tolkning!

  16. Martin says:
    2010-02-09 den 11:36

    Gunnar. Avhandlingen avser 1751 personers attityd till skyddsjakt och olika djurslag allmänt och inte varg specifikt, jag upprepar skyddsjakt. Ber dig i ärlighetens namn inte blanda ihop korten, det är väl en avsevärd skillnad mellan reglering och skyddsjakt. Undrar vad denne Daniel anser om din ”analys”. För dig som vill läsa avhandllingens korrekta innehåll kan börja här: http://www.forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddelanden/
    svenskarforskyddsjaktmenbarapavissaarter.5.7352ec0c1261caa65f08000700.html

  17. Clara Nutti says:
    2010-02-09 den 05:42

    Vargförespråkarna kommer i vanlig ordning hävda att frågorna var ledande eftersom resultatet inte är till deras fördel.
    Sanningen är dock att denna undersökning, liksom tidigare gjorda liknande undersökningar, klart och tydligt visar att allt eftersom fler och fler drabbas, eller riskerar att drabbas av varg, så blir man allt mindre positiv till varg.

  18. Gunnar Glöersen says:
    2010-02-08 den 22:00

    Tyvärr tror jag att du har rätt, MartinJ. Men vi får hoppas att politikerna känner stöd för sitt beslut. Det är ju trots allt 85 % av riksdagen som är för vargjakten.

  19. MartinJ1 says:
    2010-02-08 den 21:22

    Det är kul med supportfrån Svenska folket men vargjaktmotståndare kommer nog hävda att det är något fel med undersökningen i vanlig ordning. Men vänta du bara Gunnar. Förr eller senare lyckas de nog hitta en undersökning som visar på att vargjakten var fel och då kommer det refereas till den många år framåt….

Kommentering är stängd.

Senaste inläggen

  • GPS-övervakning av jägare – ett stort klavertramp
  • Därför ska du vara medlem i Jägareförbundet
  • Lösningen på vargarnas genetik finns framför våra ögon
  • Sätt stopp för det goda hatet
  • I botten är vi alla jägare

Etiketter

Andjakt Attityder Betesskador Biologisk mångfald Demokrati Empati Etik EU Fanatism Fjälljakt Fritid Fåglar Jakt Jakthundar Jaktmotstånd Jaktsabotage Jordbruk Juridik Jägare Jägareförbundet Klövvilt Konflikt Kvinnor Kärlek Landsbygd Löshundsjakt Media Natur Naturskyddsföreningen Naturvårdsverket Rovdjur Samförvaltning Semester Skog Skytte säkerhet säker jakt Vapen Varg Vildsvin Viltförvaltning Viltkött Viltmat Viltvård Älgjakt

Senaste kommentarer

  • Hans-Peter Hedberg om Därför ska du vara medlem i Jägareförbundet
  • Per Hedin om Inte säkert att du får vara i fjällen i framtiden
  • Mats S Johansson om När yrkesfiskarna fick äga havet
  • Per Danielsson om Drömbilden 9 år senare
  • Joakim Karlsson om Drömbilden 9 år senare

Kategorier

Arkiv

Mest delat

Kontakt

  • Öppettider Medlemsservice
  • Förbundsstyrelsen
  • Nationella kansliet
  • Personal i landet
  • Olika råd i Svenska Jägareförbundet
  • Kontakt- och fakturainformation

Jakt

  • Jakttider
  • Statligt jaktkort
  • Fjälljakten
  • Jakt - viltslag
  • Ungdom
  • Hunting in Sweden

Vilt

  • Vilt & Vetande
  • Viltvård
  • Viltolyckor
  • Viltövervakning
  • Vinginsamling
  • Digital viltövervakning

Vår verksamhet

  • Projekt Fjällgås
  • Invasiva främmande arter
  • GDPR - Personuppgiftspolicy
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Upphandlade uppdrag

Medlem

  • Mina Sidor
  • Bli medlem
  • Medlem
  • Öppettider Medlemsservice
  • Medlemsrabatter och partners

Kurser

  • Utbildning
  • Aktuella utbildningar/kurser
  • E-jakt
  • Testa dina kunskaper
  • Förtroendevalda och instruktörer

Våra webbplatser

© Svenska Jägareförbundet. Öster Malma, 611 91 Nyköping, Sverige. Tel: 077 - 18 30 300 Org.nr 802001-6658
Link to: Köpt forskning eller korrupt journalistik? Link to: Köpt forskning eller korrupt journalistik? Köpt forskning eller korrupt journalistik? Link to: Inget stöd för illegal vargjakt! Link to: Inget stöd för illegal vargjakt! Inget stöd för illegal vargjakt!
Scroll to top Scroll to top Scroll to top