Skoldag på passet?

Det är intressant vad som blir nyheter och inte. Ett av de senare debattämnena är om barn ska få ledigt från skolan för att jaga älg eller inte. Uppenbarligen har skollagen skärpts och rektorn säger att inte ens i förväg planerade och sökta ledigdagar kan godkännas om det gäller rekreation (till vilket uppenbarligen älgjakten räknas). Däremot finns möjlighet att få ledighet för ”enskilda angelägenheter” och där tolkar rektorn det som närståendes sjukdom eller religiös högtid som inte är helgdag i Sverige. Själv kan jag väl tycka att ledighetsansökan utan att ange skäl är detsamma som enskilda angelägenheter alltså någonting som ingen utom familjen har med att göra. Möjligen kan någon hävda att älgjakten för vissa är närmast en religiös högtid! Oavsett så har debatten blivit aktuell. Man kan ha många åsikter för och emot möjligheten att ta ledigt och hävda forskning som säger att strövis ledighet påverkar hela klassens lärande negativt. Själv tror jag att den nu aktuelle pojken kommer att ha svårt att koncentrera sig på något skolarbete om han egentligen skulle ha suttit med pappa på älgpass. Nu verkar det som om pappan tänkte nyttja civil olydnad och ta pojken med på jakt i alla fall. Men frågan kvarstår, är det bättre att sitta i skolan och tänka på skogen än att sitta i skogen och tänka på skolan??

Nu finns det säkert många som inte tror att skolan finns i tankarna om en 8-åring sitter i skogen. Men med lite kreativt tänkande så finns det så mycket av skolarbete att inhämta under en jaktdag så egentligen skulle ett visst antal dagar i skogen vara ett obligatorium för alla skolbarn!

Tänk vilken biologiundervisning att faktiskt titta på, ta på och lukta på täd och blommor istället för att se dom på bild. Vilken biologilärare skulle inte få ut en bra undervisning när en älg tas ur eller flås. Hur ser älgens fyra magar ut? varför ser älgens tänder ut som de gör? Hur kan man se om älgen är gammal eller ung? varför ser älgens spår ut som de gör? möjligheterna är nästan obegränsade!

 

I dagens jakt så skulle säkert de som undervisar i teknik ha ett himmelrike! Ställ in komradion till rätt kanal och eventuell pilotton. Se till så att hundens GPS-pejl är korrekt justerad.  Utöver GPS-kunskap finns alla möjligheter att lära sig läsa karta, något för gymnastikens orienteringsövningar? Garanterat kommer man att minnas hur markeringen för myrmark ser ut om man inte visste det förut! Matteläraren då? Ja, varför inte räkna ut vilken procentuell fördelning det har varit mellan tjur och ko eller mellan vuxen och kalv i avskjutningen.  Eller kanske könsfördelningen i jaktlaget? Det är självklart ett guldläge för svenskaläraren att begära in en uppsats över vad som hänt under dagen.

Sen känns det som en del som saknas i dagens skolundevisning får en framträdande roll. Hur ska man klä sig om man ska vara ute en dag, behöver man reservkläder? Hur gör man upp eld? Hur hittar man tillbaka om man tar några steg utanför vägområdet? Vågar man alls gå ut i skogen?

Det rektorn avslutar med i reportaget borde alltså mer vara regel än undantag i skolorna! Se till att alla som har möjlighet (helst alla, även de som inte har jagande föräldrar) får komma ut i skogen och lägg upp en plan för hur man kan sitta i skogen och tänka på skolan. En vecka i skogen vore bättre än en dag! Dessutom ska väl frisk luft vara bra för tankeförmågan! Fram för fler skolbarn i skogen!

8 Kommentarer
  1. Björn Sundgren says:

    Hej Kjell.
    Om det vore så väl att det fanns ett erbjudande om att läsa jägarskolan i skolan i samtliga högstadieskolor! Man kan önska att så vore, men tyvärr är det allt för många som inte har den möjligheten. Vi jobbar på att öka antalet skolor som erbjuder detta, bland annat genom att visa på vilka delar i läroplanen som faktiskt ryms inom jägarskoleutbildningen. Alla som jobbar med detta inom skolan gör en otroligt bra insats och vi hoppas som sagt att det blir fler. Mycket av det hänger på rektorernas inställning!

  2. Kjell Svedman says:

    Hej.
    I högstadiet erbjuder skolan elever att gå jägarexamen så därför är detta inte en vanlig ”ledighet” utan en fördjupning i ett ämne. Så är då denna fråga utagerad för alla unga som vill ut i vår natur i stället för at driva omkring eller sitta inne vid en dator.

  3. Henrik Gustafsson says:

    Många insiktsfulla tankar och funderingar. Det som ställer till det för ”rektorn” är kanske alla dessa föräldrar som ser 4 månader i ”sommarhuset” i Thailand som en medborgerlig rättighet…
    Själv minns jag den tuffa attityd som visades när vi blev helt nekade ledighet för älgjakt när jag gick Karlberg. När jakten sedan startade försvann stora delar av lärarkadern och vi fick lomma omkring med självstudier och annat skräpjobb. Kanske lite samma attityd? I storstaden kanske det dessutom är helt oförstående och rädsla för antijaktlobbyn som ligger bakom? Eller rent av avundsjuka? Jag har själv stött på kollegor som blängt rejält för att vissa får möjlighet att fylla frysen på ledigheter, men som genast ändrat attityd när de får lite smakbitar…
    Fram för mer praktisk utbildning i skolan, och då gärna med inriktning jakt och fiske!

  4. MartinJ1 says:

    Utmärkt skrivet och en fråga som kanske borde drivas. Sen kan jag ju tycka att varje högstadieskola eller gymnasium med självaktning borde ha jägarexamen som valbar kurs så att man likt mig själv under ett helt läsår pluggar till jägarexamen med allt vad det innebär. Det är annat än att ta en snabb helgkurs…

  5. Inga ´Magnusson says:

    Tja, man får göra som i älgtäta Årjängs kommun; förlägga höstlovet till älgjaktsveckan. Så har det varit här så länge jag har jobbat som lärare här, 1972! Det funkar utmärkt. Sen kan jag hålla med om tolkningen att enskild angelägenhet är något som inte ska behöva redovisas och kunna vara vad som helst ett begränsat antal dagar per år.

    Däremot så är jag motståndare till att elever ska kunna vara lediga ett stort antal dagar per år för olika typer av rekreation. Det är numera inte ovanligt med någon resa per år till Thailand = minst ett par veckor och så några tillfällen till under terminstid för att få billigaste alternativet.
    Det funkar dåligt att missa så mycket skolarbete och innebär massor av merarbete för oss lärare som är skyldiga att förse semestrande elever med hemarbete att ta med sig på resan och det i alla ämnen!

  6. Göteborgaren says:

    För att inte tala om när elever har sjukfrånvaro. Dom är nog traumatiserade och negativt inlärda hela högen, eller åtminstånde rektorn.

  7. Anton says:

    Jag känner igen dilemmat ifrån min egen barndom. När jag väl började högstadiet släpptes jag i alla fall iväg för en dag eller två (minns faktiskt inte omfattningen).

    Oavsett vilken aktivitet man nu vill företa sig (det finns ju exempelvis annat som kan pocka på uppmärksamhet, t.ex. idrottsliga aktiviteter som TV-pucken) kan jag tycka att det vore en bra idé om alla elever fick chansen att göra en fri aktivitet (inte bara hänga hemma) i 1-2 dagar under förbehåll att det skulle sammanfattas som någon slags projekt. Varför inte kopllat till en inlämningsuppgift eller muntlig redovisning inför klassen? Det senare kan vara en riktig pina när man är 10-12 år, men det är nyttigt! Dina förslag var för övrigt mycket kreativa och bra!

  8. Johan says:

    Haha… Så bra skrivet/sagt! :)
    Det är ett sånt jävla jål med allt nuförtia. En eller 2 dagars frånvaro från skolan på hösten lär väl knappast göra till eller från för en 8-åring eller gud förbjude hans stackars klasskamrater som måste uppleva det fruktansvärda traumat att en klasspolare inte är på skolan dessa dagar.

Kommentering är stängd.