Utan jägarna stannar Sverige…

, ,

Lite körigt nu. Är numera tillförordnad ”Maskchef” på förbundet och ingen har väl vid det här laget undgått att märka att den fruktade Rävens dvärgbandmask nu dykt upp i en skjuten räv utanför Uddevalla. Förvirringen är total därute och precis som vid Fågelinfluensan för några år sedan blir många rädda, för sin egen och sina hundars del, medan andra ser en möjlighet att sälja ett lösnummer eller två med hjälp av ”Dödsmasken”.

Det var dock inte primärt dvärgbandmasken det här skulle handla om, snarare hur Sverige litar tungt på jägarna och Jägareförbundet och tar oss lite för givna. Jag har skrivit om detta tidigare men det är högaktuellt i dessa dagar då jägarna gör två jätteinsatser för vårt samhälle som ingen annan kan göra men heller ingen tackar oss särskilt för.

I helgen var tusentals jägare ute och inventerade rovdjur. Helt plötsligt får vi någorlunda trovärdiga siffror på främst antalet lodjur. Vi hittar långtifrån alla lodjur med en sådan här inventering men tillräckligt många för att kunna konstatera att vi ligger över minimimålen i de flesta länen i mellansverige. Helt ogörligt utan jägarna.

Vid lunchtid igår diskuterade jag insamling av rävar med SVA. Imorse hade vi en landsomfattande organisation på fötter som väntar på kartonger att börja samla rävar till SVA i. Myndigheter, Länsveterinärer, media och många andra tror inte detta är sant. På mindre än ett dygn har vi folk i varje kommun i detta land som kan tala om vad som gäller och hur man går till väga för att samla in material till SVA. Målsättningen är idag att samla minst 10 rävar / kommun i Skåne, Blekinge, Halland och Västra Götaland. I resten av landet siktar vi på minst 4 rävar / kommun. Jag tror vi fixar det lätt. Jägarna vill hjälpa till och vi har som sagt kunnigt och trovärdigt folk i snart sagt varenda by där ute. Vilken tillgång för samhället! Bara de förstod att använda den och uppskatta den… All heder dock till SVA som under hård press bett om hjälp och styrt såväl information som material till oss.

I kölvattnet av vargdebatten är vi kanske en smula trötta och rädda för media. Var inte det. Det är nu vi alla ska visa samhället att utan jägarna och det landsomfattande och samornande Jägareförbundet så blir det inte lika enkelt eller ens möjligt att inventera rovdjur eller samla rävar från alla hörn av landet. Utan jägarna stannar kanske inte Sverige men vi blir ett bra mycket mer ovetande och osäkert land, det förtjänar att nämnas och kanske också uppskattas?

1. Daniel Ligné says:

Lin: Vilka rapporterar flitigast om illegal jakt på sin hemsida? Vilka ringer polisen till när de vill ha hjälp om jakttekniska frågor? Ring Bollnäspolisen och fråga dem om hur många gånger de varit i kontakt med SJF i det senaste fallet. Efteråt kan du väl uttala dig om vi bidrar eller inte och om vi är värda att få den skit du sprider omkring dig i ansiktet.

Saken är den att det från och med nu inte kommer att spela någon roll vad vi gör i denna fråga. Förtroendet för en kompromiss- och faktabaserad rovdjursförvaltning är slut. Då kan jag endera konstatera detta och uppmärksamma omvärlden på det och be om hjälp att reda ut situationen, eller luta mig tillbaka och säga att illegal jakt är dumt. Vilket är mest ansvarsfullt och vilket av alternativen tror du leder någon stans?

2. Lin says:

Det absolut enda sättet Jägareförbundet skulle kunna återfå någon som helst trovärdighet på : Ni samarbetar med polis och andra opartiska, för att reda ut de senare fall av tjuvjakt, misshandlade och ihjälslagna vargar som dykt upp !!

Så länge ni håller dessa människor med dessa beteenden bakom ryggen, litar inte någon på er.

Så, visst, ni kan få er credit, men gör er förtjänta av den först!

3. Jeff says:

Mikael Jägare – Se mitt förslag på Gunnar G. blogg: Lojaktsbeslutet – spiken i kistan ……………….. Där lägger jag ett förslag om hur jägareförbundet skulle kunna göra. Om det är möjligt med tanke på ”det allmänna uppdraget” vet jag inte men det råder ingen tvekan om att det är dags att agera från centralt håll så våra politiker vaknar. / JEFF