Sök
  • Startsida
  • Gunnar GlöersenJaktvårdskonsulent, rovdjursfrågor
  • Madeleine LewanderWebbredaktör
  • Magnus RydholmKommunikationschef
  • Isabel Mena-BerlinKommunikatör
  • Svenska Jägareförbundet
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Sök
  • Meny Meny

Kommer allt ont från Dalarna?

Allmänt, Jakt, Rovdjur • 2011-02-04

Jag är född och uppvuxen i Hälsingland. Innan jag blev myndig åkte jag över gränsen till Dalarna 3 gånger, första gången slog jag halvt ihjäl mig i en vattenrutschbana i Leksands sommarland, andra gången fick jag stryk av bandyhulliganer från Falun och vid sista besöket kastade en raggare från Mora en träsko i huvudet på mig. Min bild av Dalarna och Dalmasarna är således kanske inte helt objektiv, men när journalister och medlemmar allt oftare frågar mig varför Dalmasarna är så reaktionära och radikala i rovdjursfrågorna har jag en förbannat bra förklaring, och den har inget med bandy, träskor eller vattenrutschbanor att göra. Det beror till stor del på Länsstyrelsens tjänstemän, även om det sällan är ens fel att två träter.

I DT idag har chefstjänstemannen på Dalarnas Länsstyrelse uttalat att ”Det är rimligt att tro att kvoten blir annorlunda, det vill säga mindre” inför nästa års vargjakt eftersom man i Dalarna spräckte två ”Alfapar”. Sedan passar vederbörande på att klaga på jägarna för att man sköt två vargar med gamla uttjänta sändare. Vi talar här om samma tjänsteman som beställde vakter till sig själv, där han satt i värmen inne på Länsstyrelsen inför vargjakten, medan han gladeligen lämnar ut namn och nummer på vargskyttarna till de som lägger ut bilder på dödade jägare och mina barn på nätet samt klart och tydligt deklarerar att ”någonting kommer att hända” under vargjakten. Denne tjänsteman har också deklarerat att han inte följer svensk lag, han följer EU´s lag, ett kanske något märkligt uttalande från en man som företräder den svenska staten på en svensk statlig myndighet? Det vill säga den stat som i god demokratisk ordning beslutat om den rådande rovdjurspolitiken. Jag skulle kunna göra en lång lista på denne mans snedsteg men det är främst två aspekter på detta agerande som jag vill belysa.

För det första är den TT-nyhet som föranledde detta uttalande väldigt intressant. Vargstammen ökade rätt rejält trots fjolårets jakt, i Värmland har den t ex fördubblats, då ”spräckte” vi 13 par. I år har vi ”spräckt” 9. Finns det någon mer därute förutom Mannen på Länsstyrelsen i Dalarna som tror att vi ska sänka nästa års tilldelning om vi ska uppfylla det av Riksdagen beslutade taket på 210 vargar? Nyheten i sig tolkar jag som att man har förtvivlat svårt att hitta något att klaga på i årets vargjakt och tjänstemannens uttalande som endera ett utslag av tillfällig förvirring eller uppenbar misskötsel av sitt uppdrag och jobb.

För det andra är det intressant att jämföra just Dalarna med  t ex Värmland. Värmland är idag i princip helt täckt av vargrevir, det är inte riktigt Dalarna. Givetvis är såväl jägare som landsbygdsbor inte helt förtjusta i situationen i något av länen men i Värmland jobbar man envetet tillsammans med Länsstyrelsen för att göra det bästa av situationen och det finns förtroende för såväl tjänstemän som rovdjurspolitiken. I Dalarna är det öken. Allt förtroende är förbrukat och det är ingen slump att desperationen alltid tar sin början och sina första uttryck i just Dalarna. Det finns nämligen inte en chans att man tror på att myndigheten ska göra det de är satta att göra och att de ska följa folkets vilja. Jag har full förståelse för Dalmasarna, inte minst efter dagens uttalanden. I Värmland tackade länsstyrelsen jägarna för väl genomförd jakt i år medan man i Dalarna snarast bedriver en hetskampanj med gamla SNF-argument mot jägarna.

Såväl jag som Göran Greider skrev inför årets vargjakt att ”de ”neutrala” tjänstemännen i länsstyrelserna har för mycket och för godtycklig makt”. Jag tror att vi båda tänkte på Dalarna. Samma Dalarna som Serena Cinque studerar i sin bok ”I vargens spår” där hon identifierar enskilda länsstyrelsetjänstemäns dolda och privata agendor som en av de största problemen med rovdjurspolitiken. Jag har skrivit om detta tidigare, i andra sammanhang, men det förtjänar att nämnas igen. Ska den nya rovdjurspolitiken bli framgångsrik måste man se över de som ska genomföra den och rensa bort reliker som inte har endera kunskap eller vilja att göra som man är tillsagd.

Idag finns gott om exempel på Länsstyrelser som sett över sina tjänstemän och ansikten utåt med utmärkt resultat. Lär av dem. Rovdjursfrågan är inte enkel att lösa eller hantera men den bygger ytterst på människor och förtroende samt respekt för såväl varandra som politiken. Då måste man se till att det finns människor i systemet som kan hantera detta.

Risken är väl uppenbar att jag får en träsko i huvudet eller en penna i ryggen, med länsstyrelsens emblem på, nästa gång jag besöker Dalarna, men det må väl vara hänt. Dels är jag såväl stryktålig som van vid maspisk och i det här fallet är det helt enkelt inte rättvist att lasta de ”revolutionära” Dalmasarna för allt ont…

  • Facebook
  • X
av Daniel Ligné/17 Kommentarer
https://blogg.jagareforbundet.se/wp-content/uploads/2018/10/svenskajagareforbundet-logo.svg 0 0 Daniel Ligné https://blogg.jagareforbundet.se/wp-content/uploads/2018/10/svenskajagareforbundet-logo.svg Daniel Ligné2011-02-04 11:00:492011-02-04 13:25:21Kommer allt ont från Dalarna?
17 Kommentarer
  1. Isa says:
    2011-02-20 den 20:29

    Väldigt intressant läsning och rolig. Nu till min brännande fråga: Hur skulle ni på jägarförbundet sköta rovdjurspolitiken och dess bevarandestatus?
    Hur många vargar skulle få finnas och var? Hur förbättrar man den genetiska statusen?
    Hur kan man sköta balansen mellan bytesdjur och predatorer. Hur säker är inventeringar på djur som rör sig fram och tillbaka över stora områden? Riksdagen har satt ett tak på 210 vargar, eller var det 200? Hur länge? Kan så få individer spridas över Sverige?
    Naturligtvis verkar det som renbetesland har monpol på rovdjursfri zon. Hur blir det med det?
    När kommer en inventering på rovdjur efter jakt?

  2. Sören Jakobsson says:
    2011-02-08 den 17:46

    Tack! Bra rutet! En fråga som är principiellt viktig och som jag inte sett närmare analyserad, är en verklig orsak till att en vargstam skall ”återupplivas” i Sverige. När det hela började framhölls att ”den fenno-scandiska vargstammen är utrotningshotad” Utrotningshotade arter vill väl alla ge en chans till överlevnad. Men nu skall man komplettera denna vår vargstams gener med sådana från bl.a Ryssland. Men då blir ju inte den ”fenno-scandiska” efter en tid inte en entitet utan ”b ara” en del av den vargstam som finns bl.a. i stora mängder i Sibirien. Motivet för bevarandet här är då, som jag ser det, borta. EU har nu definiereat en vargstam som Skandinaviska + finska. Hur b lir det då med genitiken och utrotningshotet.

  3. Bjärven says:
    2011-02-08 den 17:00

    Ja, Mikael.
    Du har helt rätt, det har gått fullständigt över styr.
    Betraktarna ska bestämma över de som ska bära rodjursbördan.

  4. Mikael Moilanen says:
    2011-02-05 den 22:26

    Det har blivit något vansinnigt med hela rovdjursfrågan. Men det är kanske tanken med det hela, att naturen ska ha sin gång, utan att människan blandar sig i.
    Vi ska betrakta, inte bruka, det verkar vara en modeslogan för dagen.

  5. Gunnar Rydén says:
    2011-02-05 den 17:43

    Bra text Daniel!
    Vad gör Du personligen för insatts på problemet med varg? Det duger inte enbart med att blogga. Som bekant så är det i regel bara vi drabbade som läser inläggen på förbundets sida! Du och förbundet har med era kanaler inom rikspressen stora möjligheter att upplysa och påverka myndigheter, samt det svenska folket om den stundande vargexplosionen.Läs intervjun med länsstyrelsens expert i rovdjursfrågor, Lars Furuholm i gårdagens NWT.Vore det inte dessutom på sin plats att påvisa vissa tjänstemäns partiskhet i vargfrågan. Inte ett ord i rikspressen! Varför denna tystnad i press och TV! Det är nästan enbart vargförespråkare som hörs och syns, åter igen varför??? Förbundet är förhoppningsvis medveten om att merparten av förbundets 300.000 medlemmarna kommer att stödja era aktioner för att rädda jakt med löshund, något som är unikt i stora delar av övriga världen. Det är väl inte meningen att vi ska förlora denna självklara rättighet till jakt, på egen eller arrenderad mark,enbart för att några små politiska partier försöker samla röster av en liten klick högröstade tjänstemän och forskare inom rovdjursförvaltningen.
    Daniel, gör din röst hörd utanför bloggen!

  6. Tommy Olsson says:
    2011-02-05 den 13:03

    Håller till fullo med Peo Sjökvist
    han har dock ett mer vårdat sätt att uttrycka sin frustration än undertecknad
    jag måste säga att jag helt tappat förtroendet för Sjf pga att jag anser er sitta på två stolar Om ni börjar att se till era medlemmars intressen på allvar så att alla var dom än bor o verkar kan forsätta med sin jakt o livsstil ja då kommer Sjf att få ett massivt stöd i jägar kretsar och vända den nedåtgående trenden uppåt Vid minsta misstanke om att någon av berörda myndigheter gör något fel eller något olagligt så gör en EU anmälan direkt Det är dags att dra åt tummskruvarna

  7. Peo Sjökvist says:
    2011-02-05 den 09:28

    Hur länge har vi i Dalarna påtalat detta, bara jag själv har skrivit om det både på bloggar och e-post. Det SÅS håller på med tillsammans med Länsförädarhövding Maria Norrfalk måste vara olagligt. Vilförvaltningsdelegationen fungerar inte ett dugg. SJF som har avlönad personal att disskutera med myndigheter på dagtid lyfter inte ett finger för förändring. Regeringen som är väl underättad om vårat problem lyfter inte ett finger för förändring. Är det konstigt att SJF tappar medlemmar? Åter igen- Jag hoppas och tror att vi har störst möjlighet att få till en förändring via SJF men en rensning i ledningen ett måste, kanske börja med en ledning som prioriterar vårat problem istället för att steka hamburgare. I och med att denna cirkus finansieras med statliga pengar så kan/vill ingen kritisera varandra. I detta tempo och utan förändringar bland personalen så är jakten i mellansverige död. SJF som skall vara vårat språkrör med/mot de myndigheter som jävlas med oss är enormt ansvariga i att inget händer. Skriver samma sak som LST W avslutade sitt brev, tack för fortsatt gott samarbete.

  8. leif kolseth says:
    2011-02-04 den 22:36

    Jag vill tacka dig för det klarsynta sätt som du beskrivit situationen med länsstyrelsen i Dalarna. Jag önskar dock att dessa inlägg skickas till all dagspress i landet och att även vår landshövding erhåller inläggen på sin e-mail. Tyvärr är det väl så att våra argument inte är nog intressanta för dagspressen, utan det är konfrontationen som är det intressanta för dom.

  9. Lars Ericsson says:
    2011-02-04 den 16:50

    Håller helt med Tommy här nedan ,det är väll ingen orimlig tanke att jägareförbundet tar tag i rodret och leder protesterna som måste till.Som det är nu är dalarna en krutdurk där tjänstemän ,media mfl leker med tändstickor.

  10. Tommy Olsson says:
    2011-02-04 den 15:52

    Hej Daniel jag har jagat Älg i Dalarna i några år närmare bestämt i Mackfjärd där fick vi ett nytt vargrevir för 2 år sedan sensommaren 2010 uppskatades det vara 10-11 vargar över halva jaktlaget slutade jaga älg o nästan alla hundförare där har under 6-7 års tid bygts upp en mycket fin Älgstam som nu garanterat kommer att spolieras samt att ingen längre vågar jaga med löshundar jag undrar vart är vi på väg jägare smutskastas och mord hotas och förbundet gör ingenting mer än fördömmer dessa handlingar om en jägare skulle hota någon tas vapen och lisenser innan det ens har blivit väckt åtal Snälla stå inte med mössan i handen och vänta på stryk Ni säger att en Bojkott inte hjälper oss jägare kan du helt ärligt med facit i hand säga att dom medel ni nu använder har hjälpt du lika väl som jag vet att vargstammen har paserat taket på 210 vargar med det dubbla Ni säger att ni har en bra koll på hur många vargar det finns det är bara några år sedan ni sa samma sak om Björnen efter spillinventering så visade det sig vara tre ggr så många jag vill påstå att det finns noll koll på hur många varagar det finns i landet jag förstår att man får ta skit ibland men för FN ät inte skit oavbrutet utan att protestera Jag tar gärna en smäll men jag lämnar två tillbaka det är ett motto ni skulle börja använda er av

  11. Bjärven says:
    2011-02-04 den 15:51

    Dessvärre är det väl inte den enda tjänsteman som tycks ha en egen agenda.
    Tilldelningen i årets vargjakt är inte i linje med riksdagsbeslutet.
    Som jag ser det, ett allvarligt demokratiproblem.
    Om riksdagen säger hoppa, ska tjänstemännen hoppa, så enkelt är det!
    Precis som när jaktledaren säger att laddning får ske på passet, då laddas det där och ingen annan stans! Om man bryter mot jaktledarens instruktioner blir det drevkedjan resten av älgjakten. Vad händer när statliga tjänste män sätter sig över riksdagsbeslut?

  12. Leif says:
    2011-02-04 den 14:14

    och så infinner sig frågan utifrån ett offentlighetstänk: vad heter denna tjänsteman, vilken är hans mejladress och mobilnummer?
    Bra formuleringar och kul att du lyfter fram Sirenas avhandling, den förtjänar all uppmärksamhet den kan få./Leif

  13. Mr Marlin says:
    2011-02-04 den 13:52

    Dags för LS i Dalarna att se till att den mannen ställs till arbetsmarknadens förfogande per omgående, då han verkar vara direkt olämplig för sin tjänst.
    Bedrövligt agerande, och jag börjar nu förstå frustrationen bland masarna.

  14. Daniel Ligné says:
    2011-02-04 den 12:57

    Fjollträsk, jag vet ärligt talat inte om jag ska skratta eller gråta. Men det är fredag så jag tror jag väljer det förstnämnda…

    Tack för länken i alla fall, den var ett utmärkt exempel på den fullständigt havererade situationen i Dalarna.

  15. Fjollträsk says:
    2011-02-04 den 12:40

    På temat, av ännu mer allvarlig art för en individ:
    http://www.dt.se/nyheter/mora/article882350.ece

  16. Jan ingesson says:
    2011-02-04 den 12:11

    Fy fan vad rätt du har prickat Daniel! Att jägarna i länet samt fäbodbrukare m.m inte kräver S..g-Å..s avgång är helt obegripligt!

    Alla från Samer till boskapsskötare i allmänhet har ett sådannt fruktansvärt misstroende mot mannen i fråga. Skulle inte förvåna om han ska med och bära kistor i stockholm med fältbiologerna.

    Ska vikunna öka acceptansen för varg i Dalarna måste toppstyret först ordnas sedan kan vi kanske arbeta oss neråt……..

  17. Leif says:
    2011-02-04 den 11:42

    Kul skrivet men med ett mycket allvarligt innehåll. Ett innehåll som för övrigt inte bara gäller rovdjursförvaltningeni Dalarna. Snarare är det väl så att varje gång riksrevisionen granskar myndighetsutövningen inom en sektor kommer i princip denna kritik: att enskilda tjänstemän eller för den delen enskilda länsstyrelser i sig väljer att tillämpa regelverket efter egen praxis. Oaktat vad som står i lag/föreskrift/allmänt råd eller i vilken anda de är skrivna.

    Detta är ett grundläggande demokratiskt problem och innebär en stor rättsosäkerhet för medborgaren.

Kommentering är stängd.

Senaste inläggen

  • GPS-övervakning av jägare – ett stort klavertramp
  • Därför ska du vara medlem i Jägareförbundet
  • Lösningen på vargarnas genetik finns framför våra ögon
  • Sätt stopp för det goda hatet
  • I botten är vi alla jägare

Etiketter

Andjakt Attityder Betesskador Biologisk mångfald Demokrati Empati Etik EU Fanatism Fjälljakt Fritid Fåglar Jakt Jakthundar Jaktmotstånd Jaktsabotage Jordbruk Juridik Jägare Jägareförbundet Klövvilt Konflikt Kvinnor Kärlek Landsbygd Löshundsjakt Media Natur Naturskyddsföreningen Naturvårdsverket Rovdjur Samförvaltning Semester Skog Skytte säkerhet säker jakt Vapen Varg Vildsvin Viltförvaltning Viltkött Viltmat Viltvård Älgjakt

Senaste kommentarer

  • Hans-Peter Hedberg om Därför ska du vara medlem i Jägareförbundet
  • Per Hedin om Inte säkert att du får vara i fjällen i framtiden
  • Mats S Johansson om När yrkesfiskarna fick äga havet
  • Per Danielsson om Drömbilden 9 år senare
  • Joakim Karlsson om Drömbilden 9 år senare

Kategorier

Arkiv

Mest delat

Kontakt

  • Öppettider Medlemsservice
  • Förbundsstyrelsen
  • Nationella kansliet
  • Personal i landet
  • Olika råd i Svenska Jägareförbundet
  • Kontakt- och fakturainformation

Jakt

  • Jakttider
  • Statligt jaktkort
  • Fjälljakten
  • Jakt - viltslag
  • Ungdom
  • Hunting in Sweden

Vilt

  • Vilt & Vetande
  • Viltvård
  • Viltolyckor
  • Viltövervakning
  • Vinginsamling
  • Digital viltövervakning

Vår verksamhet

  • Projekt Fjällgås
  • Invasiva främmande arter
  • GDPR - Personuppgiftspolicy
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Upphandlade uppdrag

Medlem

  • Mina Sidor
  • Bli medlem
  • Medlem
  • Öppettider Medlemsservice
  • Medlemsrabatter och partners

Kurser

  • Utbildning
  • Aktuella utbildningar/kurser
  • E-jakt
  • Testa dina kunskaper
  • Förtroendevalda och instruktörer

Våra webbplatser

© Svenska Jägareförbundet. Öster Malma, 611 91 Nyköping, Sverige. Tel: 077 - 18 30 300 Org.nr 802001-6658
Link to: Vad är syftet? Link to: Vad är syftet? Vad är syftet? Link to: Skabbvargar får fortsätta att lida Link to: Skabbvargar får fortsätta att lida Skabbvargar får fortsätta att lida
Scroll to top Scroll to top Scroll to top