Sök
  • Startsida
  • Gunnar GlöersenJaktvårdskonsulent, rovdjursfrågor
  • Madeleine LewanderWebbredaktör
  • Magnus RydholmKommunikationschef
  • Isabel Mena-BerlinKommunikatör
  • Svenska Jägareförbundet
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Sök
  • Meny Meny

Larma lodjursfällan

Rovdjur • 2010-01-29

Larmlåda.jpg

WWF vill stoppa lodjursjakten med fälla. Daniel skrev om det i sitt inlägg. Inget nytt egentligen, de procentsatser de redovisar innebär att ”ett” lodjur av 154 fällda förra året hade skador! Med procenten kan man bevisa nästan vad som helst! Exakt samma fällor, som den på bilden, används av lodjusforskningen. Självklart använder de inte metoder som skadar lodjuren.
Låt oss gemensamt se till att vi inte ger andra argument mot jakten i onödan. Sätt larm på lodjursfällorna. Det finns färdiga larm att köpa till fällor eller så bygger man ett eget. Jag investerade några hundralappar och har nu ett larm som ringer upp mig när fällan slår igen. Tre lodjur har jag fångat, inget har suttit mer än 15 minuter i fällan! Samma larm fungerar givetvis utmärkt även på vildsvinsfällor.

Den händige fixar ett larm på några timmar. Klicka här så får du tips om hur du kan göra! Jag valde sen att ta en klädnypa och lödde fast ett häftstift i kabelänorna på varje sida som kontakt. När stiften i klädnypan möts ringer telefonen upp kortnumret som du knappat in i förväg. En liten plastbit i ett snöre, som distans, fungerar som utlösare kopplad till fällan. Du kan även kolla att larmet fungerar, t ex att batteriet inte är slut, genom att ringa upp telefonen. Telefonen kopplar du till ett bilbatteri.

_IGP6974.JPG

  • Facebook
  • X
av Gunnar Glöersen/23 Kommentarer
https://blogg.jagareforbundet.se/wp-content/uploads/2010/01/IGP6974.jpg 265 400 Gunnar Glöersen https://blogg.jagareforbundet.se/wp-content/uploads/2018/10/svenskajagareforbundet-logo.svg Gunnar Glöersen2010-01-29 11:51:002010-01-29 11:51:00Larma lodjursfällan
23 Kommentarer
  1. Anders Åberg says:
    2011-02-22 den 11:08

    Gunnar, du skriver ”se till att vi inte ger andra argument mot jakten i onödan”.
    Att jaga lodjur med fälla är väl precis att ge argument mot jakt.
    Jag är inte jägare, eller rättare sagt jag jagar bara med kameran, men jag anser att jakt är bra och nödvändig rent allmänt sett, men fälljakt ger på mig ett osportsligt och nästan fegt intryck och med den delen jag sitter på, kan jag räkna ut att det måste vara ett trauma för ett vilt djur att hamna i en fälla och alla har väl inte larm på dom heller.
    Jag förstår att det kan vara nödvändigt i bland, som kanske för att hålla vildsvinen någorlunda i schack, men inte sjutton förbättrar det jägarnas image bland allmänheten.

  2. Gunnar Glöersen says:
    2011-02-21 den 23:26

    Klas, det fungerar för mig. Testa http://hemmet.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=d916b689-b7d2-46cc-baaa-fe3e2f93a7fe

  3. Gunnar Glöersen says:
    2011-02-21 den 16:37

    Klas, jag skall kolla om jag kan lösa det!

  4. Klas Bäcklund says:
    2011-02-21 den 08:44

    Hej Gunnar tyvärr går det inte att öppna länken på hur du gjort med kopplingen till mobiltelefonen för att larma.

  5. Gunnar Glöersen says:
    2010-02-01 den 19:03

    Johan, sätt en billaddare i telefonen och koppla kablar till den från batteriet. Mittenstiftet är Pluspol och sidokontakterna minuspol.

  6. Bjärven says:
    2010-02-01 den 16:01

    Calle J!
    Anledningen till att förbundet agerade i Lotinfallet var ju marknadsföringen av en icke godkänd fälla. Det handlade mer om att se till att det inte används fällor som inte godkända av NVV eftersom dåliga fällor där djuren stressas och skadas är inget som förbundet eftersträvar.
    Själv jagar jag inte med fälla eftersom jag tycker att högvilt ska fällas med kula, men det är min åsikt. Dom som tycker annorlunda ska väl få jaga med fälla om fällan är godkänd av NVV, det är inte upp till mig att döma. OM NVV, efter tester, anser att en fälla är OK använda så har jag inga synpunkter på det.
    Håll dig till fakta så blir det roligare att läsa dina inlägg.

  7. Calle Johansson says:
    2010-02-01 den 06:51

    Frågan är om det är etisk försvarbart att använda fällor när vi vet att djuren stressas och skadas. Se bara den paralella debatten om vildsvinsfällor och de argument som de ”rakryggade” ”djurvännerna” på jägareförbundet använder sig av där.

  8. Per S. says:
    2010-01-31 den 23:37

    ´Calle Johanson,inte för att ja försvarar olagliga fällor men är det farligare med träflis i magen än benflisor som dom får i sig när dom äter upp en hare??På dig låter det som det skulle vara väldigt allvarligt med träflis hur vet du att så är fallet har många dött av det??

  9. Calle Johansson says:
    2010-01-31 den 21:59

    PP, det är även viktigt att poängtera att många lodjur fångs som ”bifångst” i helt vanliga rävfällor, alltså helt samma typen av fällor som de som används för lodjur, men som saknar det som i dagens läge krävs för att dessa ska få användas för lo.
    Dessa djur släpps väl i de flesta fall ut och har troligen mycket mer flis i magen och fler och allvarligare skador på tassarna än de som undersökts av SVA!
    Vi har ett gigantiskt djuretiskt problem, men våra ”djurvänner” inom jägarkåren är mer intresserade om andra saker som kan drabba dom och deras hobby, och djuren som utsätts för detta djurplågeri blir som vanligt förlorarna.

  10. PP says:
    2010-01-31 den 17:51

    Glöersen du gör en ytterst märklig,men tyvärr troligen medveten, kullerbytta när du påstår att inget annat land har lika bra test som Sverige av fällor… Tycker du att Sverige kan slå sig för bröstet när de fällor som anmäldes till lodjursjakten 2009 (totalt 148) så saknades det information om 38 (modell inte angiven) och hela 35 av de som anmäldes till länsstyrelserna var olagliga enligt Statens Veterinärmedicinska Anstalt ? Sen skriver du att ”en del” lodjur hade träflis i magen… Sanningen var den att av de lodjur som fångas i fällor har 46 procent träflis i magen och minst 17 procent har skador på klorna. Och för att du inte ska misstolka även detta, så anses skadorna huvudsakligen uppstått när lodjuret försökt ta sig ut ur fällan. Och att forskar anväder fällor kan ju knappast vara ett gångbart argument för att vi också ska göra det…

  11. Johan says:
    2010-01-31 den 08:03

    Hur kopplar du mobilen till bilbatteriet då?

  12. Nils says:
    2010-01-31 den 00:02

    Calle Johansson/ ”
    Varför hör vi alldrig jägarna säga att problem med råttor ska lösas genom jakt och inte genom att använda fällor och gift. Råttor har väl lika stor värde som vildsvin?” Det är ju just det jag säger, förbjud giftet! För övrigt så är det väl tillåtet att jaga vildsvin med fälla vilket många jägare börjat ägna sig åt. Detta kan man för övrigt tycka vad man vill om.

  13. Thorbjörn says:
    2010-01-30 den 23:37

    Calle Johansson; Kurt Borg har aldrig tillhört mina favoriter då jag lever i verkligheten och vad han har sagt får stå för honom. Som jägare med 60 år fyllda och boende mitt i naturen kan jag på egen hand notera förändringar. Ser med egna ögon vad som sker i naturen och skäms absolut inte för att vara jägare. Människan tillhör naturen och har alltid varit en topp predator (jägare) vilket du inte verkar förstå. När rådjuren blir få svälter loduren och då vi har gott om lo så blir det jakt med mycket gott samvete. Vad är den egentliga definitionen på jakt? För egen del jagar jag även råttor- med fälla – hur jagar du råttor? Kanske det finns många som egentligen är ”jägare” – utan att veta om detta?

  14. Per S. says:
    2010-01-30 den 21:03

    Håller med Thorbjörns beskrivning av rådjursstammen,här har vi åxå slutat jaga rådjur men dom sista två åren har rådjurstammen börjat öka igen,till viss del tror ja det beror på att lodjuren flyttat för det blev för lite bytesdjur kvar,dom är inte så bra på att hushålla med bytesdjuren som vargen,det är min erfarenhet,men att rovdjuren utrotar någar viltstammar det tror ja inte …..och Calle ja tycker inte man ska använda gift och för mig har alla djur lika stort värde,så det finns i alla fall en som jagar som tycker så…

  15. Calle Johansson says:
    2010-01-30 den 20:15

    ”Varför hör man så sällan djurrättsaktivister kritisera exempelvis att man dödar råttor genom att lägga ut gift som gör att många råttor går en smärtsam död till mötes. Det känns ofta som man riktar in sig på ”finare djur” som man kan vinna folkopinion på. Är inte allt liv lika mycket värt?”

    Varför hör vi alldrig jägarna säga att problem med råttor ska lösas genom jakt och inte genom att använda fällor och gift. Råttor har väl lika stor värde som vildsvin?

    Och Torbjörn, du har visst lyssnat lite väl mycket på Kurt Borg, ”snillet” från JrF, som för mera än ett år sedan hävdade att både älg och lodjur i stort sett var helt utrotade från Värmland på grund av rovdjuren:o)
    Men rovdjur utrotar som oftast inte sina bytesdjur, så den klagosång kan vi låta ligga.

    Ps. Inte att jag vill ha sagt att det finns fler ”snillen” inom det förbundet än det finns inom SjF, man har sin beskärda del även där.

  16. Sussie says:
    2010-01-30 den 14:46

    Ki Sandholm. Instämmer i Thorbjörns fråga. Ska vi äta råttor som dödas i fälla också?

  17. Nils says:
    2010-01-30 den 14:13

    Varför hör man så sällan djurrättsaktivister kritisera exempelvis att man dödar råttor genom att lägga ut gift som gör att många råttor går en smärtsam död till mötes. Det känns ofta som man riktar in sig på ”finare djur” som man kan vinna folkopinion på. Är inte allt liv lika mycket värt? Jag anser att det bör bli förbjudet att lägga ut råttgift och hoppas jag har alla djurrättsorganisationer bakom mig i denna fråga.

  18. Calle Johansson says:
    2010-01-30 den 13:02

    ”Många av dem mindre än 1 gram! Min labradorvalp har varje dag betdligt mer än så i magen.
    Fällor behövs när snöförhållandena inte medger jakt med vapen. De år vi har snö kommer ytterst få att tas i fälla. ”

    Det var ju lite annorlunda information än den tidigare där den som hade minst hade 1 gram!!!

    Sedan kan vi ju inte förlita oss på den information som kommer från användarna av fällorna, tydligen.
    I alla fall har SjF riktad hård kritik mot det oetiska med Lotins vildsvinsfälla, men användarna av dessa fällar har pratat om att de djur som fångats i dessa inte alls uppvisat några symtom på stress.
    På andra sidan, eller samma sidan, har vi Gunnar här som har sagt att lodjuren han fångat inte alls stressats, men som oftast ligget ner och vilat och haft det skitbra.

    Som tur är blir det nu gjort en helt total ”opartisk” och ”objektiv” undersökning av dessa fällor av JÄGAREFÖRBUNDETS ORDFÖRANDE Torsten Mörner, ni vet honom den rakryggade från SVA som en gång i tiden var mycket kritisk till det djuretiskt förkastliga med grytjakt på grävling.
    Det mina vänner är något helt annat än rent tyckande från personer som har ett personligt intresse i saken, såsom Lotin fällans pappa och Gunnar Glöersen!

  19. Thorbjörn says:
    2010-01-30 den 12:17

    Ki Sandholm, bor på landet med både rådjur, lo och varg. Rådjuren var innan lodjuren blev för många spridda över hela skogen. Nu finns det rådjur nästan enbart inne i byn med tillhörande hagmarker och stannar ute på öppna fält hela dygnet. Samma tendenser ses på flera ställen och rådjuren har blivit ett ”tätortsnära” vilt. En av orsakerna till detta är bland annat antal lodjur. Har nästa inga rådjur kvar och vi jagar inte längre rådjur då stammen inte tål beskattning. Får lodjuren hålla på ett tag till utan beskattning blir det inga rådjur kvar och ser därför fram emot lodjursjakten. Svårare än så är det inte och vi behöver väl inte äta råttor för att vi tog dö på dom?

  20. Ki Sandholm says:
    2010-01-30 den 11:03

    Varför jaga lodjur överhuvudtaget? Pinsamt och patetiskt att jaga för nöjes skull utan att ta vara på köttet!

  21. Gunnar Glöersen says:
    2010-01-30 den 10:15

    Varbbergabo och PP, jakt med fälla är en bra och effektiv jaktform. Inget annat land i världen har lika bra tester av fällor innan de godkänns som Sverige. Dåliga fällor har mönstrats ut. Parallellt med med den här disksussionen pågår en annan om vildsvinsjakt med fälla. Där finns det önskemål om att kunna navända dem för att begräsna vildsvinsstammen. Självklart skall inte djuren utsättas för lidande, oavsett jaktform och art. SVAs rapport som WWF beställt visar just att man tagit till sig ny kunskap. De fällor som tidigare användes som orskade skador är nu förbjudna.
    Vi har världens tätaste lodjursstam (europeiskt). Förra året var 156 lodjur tillåtna att skjuta under lodjursjakten. ETT lodjur av dessa hade skador. Dessutom har en del lodjur som fångas i fälla träflisor i magen. Många av dem mindre än 1 gram! Min labradorvalp har varje dag betdligt mer än så i magen.
    Fällor behövs när snöförhållandena inte medger jakt med vapen. De år vi har snö kommer ytterst få att tas i fälla.
    Larmet som jag skriver om kommer dessutom att minimera skadorna till i princip noll! Forskarna nvänder exakt samma fälla som vi som jagar. De djuren skall släppas ut igen, medan de jägarna fångar avlivas. Det säger sig självt att lodjursforskarna inte skulle använda en fälla som skadar djuren.

  22. PP says:
    2010-01-30 den 09:15

    Lodjur ska jagas med kulvapen. Fällfångst bidrar till att svärta ner jägarkåren och jag kommer hädanefter att ägna all min fritid till att se till att fällfångst förbjuds!

  23. Varbergbo, kvinna says:
    2010-01-29 den 23:55

    Nu undrar man igen hur jägarna tänker!
    Enligt rapporter i dagens radio ( 2010-01-29) så är de fällor som används för lodjursjakt ej godkända. Vid obduktion av lodjuren har man funnit träflis i magar och i tänderna. Lodjuren utsätts för onödigt lidande. WNF är starkt kritiska till denna metod att ”jaga” lodjur och Naturvårdverket skall granska årets jakt. Själv blir man som naturvän chockad av att lodjursjakt , idagens samhälle,bedrivs genom att man fångar lojuren i fällor och sedan skjuter dem! Detta primitiva jaktsätt trodde jag man slutat med för länge sedan! Och hur tror ni att ni skall vinna respekt för någon slags jakt nu?
    Var finns etiken och respekten för det jagade djuret?

Kommentering är stängd.

Senaste inläggen

  • GPS-övervakning av jägare – ett stort klavertramp
  • Därför ska du vara medlem i Jägareförbundet
  • Lösningen på vargarnas genetik finns framför våra ögon
  • Sätt stopp för det goda hatet
  • I botten är vi alla jägare

Etiketter

Andjakt Attityder Betesskador Biologisk mångfald Demokrati Empati Etik EU Fanatism Fjälljakt Fritid Fåglar Jakt Jakthundar Jaktmotstånd Jaktsabotage Jordbruk Juridik Jägare Jägareförbundet Klövvilt Konflikt Kvinnor Kärlek Landsbygd Löshundsjakt Media Natur Naturskyddsföreningen Naturvårdsverket Rovdjur Samförvaltning Semester Skog Skytte säkerhet säker jakt Vapen Varg Vildsvin Viltförvaltning Viltkött Viltmat Viltvård Älgjakt

Senaste kommentarer

  • Hans-Peter Hedberg om Därför ska du vara medlem i Jägareförbundet
  • Per Hedin om Inte säkert att du får vara i fjällen i framtiden
  • Mats S Johansson om När yrkesfiskarna fick äga havet
  • Per Danielsson om Drömbilden 9 år senare
  • Joakim Karlsson om Drömbilden 9 år senare

Kategorier

Arkiv

Mest delat

Kontakt

  • Öppettider Medlemsservice
  • Förbundsstyrelsen
  • Nationella kansliet
  • Personal i landet
  • Olika råd i Svenska Jägareförbundet
  • Kontakt- och fakturainformation

Jakt

  • Jakttider
  • Statligt jaktkort
  • Fjälljakten
  • Jakt - viltslag
  • Ungdom
  • Hunting in Sweden

Vilt

  • Vilt & Vetande
  • Viltvård
  • Viltolyckor
  • Viltövervakning
  • Vinginsamling
  • Digital viltövervakning

Vår verksamhet

  • Projekt Fjällgås
  • Invasiva främmande arter
  • GDPR - Personuppgiftspolicy
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Upphandlade uppdrag

Medlem

  • Mina Sidor
  • Bli medlem
  • Medlem
  • Öppettider Medlemsservice
  • Medlemsrabatter och partners

Kurser

  • Utbildning
  • Aktuella utbildningar/kurser
  • E-jakt
  • Testa dina kunskaper
  • Förtroendevalda och instruktörer

Våra webbplatser

© Svenska Jägareförbundet. Öster Malma, 611 91 Nyköping, Sverige. Tel: 077 - 18 30 300 Org.nr 802001-6658
Link to: I mitten blåser det åt två håll Link to: I mitten blåser det åt två håll I mitten blåser det åt två håll Link to: Älg i fokus Link to: Älg i fokus Älg i fokus
Scroll to top Scroll to top Scroll to top