Sök
  • Startsida
  • Gunnar GlöersenJaktvårdskonsulent, rovdjursfrågor
  • Madeleine LewanderWebbredaktör
  • Magnus RydholmKommunikationschef
  • Isabel Mena-BerlinKommunikatör
  • Svenska Jägareförbundet
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Sök
  • Meny Meny

Bra jobbat Naturvårdsverket

Jakt • 2009-12-17

Efter att ha läst en del jägarkommentarer på en annan webbplats känner jag behov av att ge personalen på naturvårdsverket en eloge för att de lyckats få fram ett vargjaktsbeslut. Bra jobbat, det finns personer som vet och förstår vilken arbetsinsats ni gjort för att överhuvudtaget ro beslutet i hamn så att vargjakten kan börja den 2 januari.

 

  • Facebook
  • X
av Gunnar Glöersen/28 Kommentarer
https://blogg.jagareforbundet.se/wp-content/uploads/2018/10/svenskajagareforbundet-logo.svg 0 0 Gunnar Glöersen https://blogg.jagareforbundet.se/wp-content/uploads/2018/10/svenskajagareforbundet-logo.svg Gunnar Glöersen2009-12-17 00:00:002009-12-17 00:00:00Bra jobbat Naturvårdsverket
28 Kommentarer
  1. Torbjörn Eriksson says:
    2010-01-02 den 17:39

    Ni har gått om tid, ni behöver inte jäkta så det blir fler skadeskjutningar. Man får inte orsaka djuren onödigt lidande. Var det någon tävling att försöka skjuta alla 27 första dagen med skadeskjutning och överskjuning som resultat. Det här blir något för EU.s naturlagstiftning att titta på. Det kommer att ske framöver. Då får vi se hur det blir med vargjakten till nästa vinter. Till nästa vinter ha vi ny regering också.

  2. Erik says:
    2010-01-02 den 12:22

    Svenska jägareförbundet har nu korsat en definitiv gräns. Genom att ivra för en jakt som enhälligt fördöms av såväl svenska som internationella naturskyddsorganisationer har en irreparabel skada skett i allmänhetens ögon. Ekologi må vara och förbli ett okänt begrepp inom organisationen men att medvetet sträva efter att bryta mot EU-lagstiftningen är lite väl magstarkt. Jaktklubben för inbördes beundran med självutnämnda ”experter” ter sig allt mer vämjelig för flertalet nya jägare med insikt i biologi, ekologi och naturskyddsfrågor. Hela iden att jägarkåren ”förvaltar” våra viltstammar är förlegad och tjänar endast syftet att upprätthålla skenet av att jägarförbundet gör någon som helst nytta förutom egennytta. Jakt är och förblir en beskattning av viltstammar och ska också ses som en beskattning. Men att reducera en svag rovdjurstam med drygt 13 % kan inte försvaras som en beskattning. Det ska kallas för sitt rätta namn; Brandskattning!

    Låt oss hoppas att detta kommer att återspeglas i sjunkande medlemstal. Jag å min sida kommer aldrig mer att ge en krona till klanen.

  3. inge johansson says:
    2009-12-20 den 14:25

    ja dom mörkar väll på grimsö i vanlig ordning

  4. Gunnar Glöersen says:
    2009-12-19 den 19:39

    Västmanland, jag tror att sändaren inte fungerar längre.

  5. Västmanland says:
    2009-12-19 den 19:35

    Varför den inte visaslängre* menar jag givetvis!

  6. Västmanland says:
    2009-12-19 den 19:35

    Jag har mailat Jens Karlsson på Grimsö och frågat varför inte Uttersbergshannen visas på vargwebben, har dock inte fått något svar alls. Om du kan få fram ett svar så får du gärna publicera det här! Tack på förhand!

  7. Gunnar Glöersen says:
    2009-12-18 den 21:59

    Pär, jag vet inte men kan eventullt kolla upp det. Åtrekommer om jag får svar.

  8. Pär says:
    2009-12-18 den 21:51

    Ja.utan snö är det väl nästan omöjligt,har en annan fundering här,ja brukar följa de här radiomärkta vargarna på webben,den som är i östra delarna av Värmland har inte haft nån signal sen den 4 dec,har det hänt nåt med den eller bara batterierna slut??

  9. Gunnar Glöersen says:
    2009-12-18 den 21:32

    Pär, jag delar uppfattningen att det kommer att gå fort. En förusättning är dock att det finns snö. Om snön försvinner får vi problem. Möjlligheten att omfördela vargarna om det inte finns snö har diskuterats så att alla verkligen blir fällda. Vi får hoppas att det inte behövs, dvs att alla klarar att fälla ”sina” vargar.

  10. Pär says:
    2009-12-18 den 21:27

    Gunnar,vad händer den 15 feb om inte 27 vargar är skjutna,blir det förlängd jakttid?Har pratat med lite jägarkompisar idag åsikterna går isär hur enkelt det är att jaga,en del tror att jakten är slut efter två dar,så enkelt tror inte ja att det är.

  11. Gunnar Glöersen says:
    2009-12-18 den 17:16

    Inge, den här jakten löser inte löshundsjaktens problem, men förhoppningsvis ökar inte problemen. Nu återstår att övertyga nästa regering att vi inte kan ha så här många vargar och framför allt inte på en så liten yta. Först när vi kan minska koncentrationerna i dagens varglän minskar problemen. Möjligen kan jakten i sig göra vargarna mindre benägna att vara i närheten av människor, helt enkelt göra dem skyggare.

  12. inge johansson says:
    2009-12-18 den 14:30

    Bra så nu kan vi fortsätta med lös hundsjakten? vad tror du gunnar är det slut med löshundsjakten?

  13. Gunnar Glöersen says:
    2009-12-18 den 11:13

    Fredde, det är inte så. Riksdagen har beslutat att det inte skall finnas mer än 210 vargar, oavsett antalet föryngringar. Men du har en poäng i att etappmålet ligger kvar, samtidigt som det finns ett antalsmål. De två stämmer inte överens och rent teoretiskt kan antalet vargar öka sammtidigt som föryngringarna minskar. Men om vi har färre föryngringar föds det färre valpar och då öka ju inte stammen heller, så så stor skillnad som du skriver 19/400 mellan föryngringar och antal kan vi inte få. Men som sagt, det skall finnas maximalt 210 vargar!

  14. Gunnar Glöersen says:
    2009-12-18 den 10:33

    Västmanland, reglerna är exakt de samma som förut för skyddsjakt. Det finns några vargar i renbetsland och om de börjar härja i renjordarna blir det säkert skyddsjakt på dem. Samma sak om det dödas hundar i något revir.

  15. Västmanland says:
    2009-12-18 den 10:29

    Tror du att det kommer att bli svårare att få beslut om skyddsjakt? Och då som tidigare, endast i de fall där det har förekommit tagna tamdjur och hundar?

  16. Fredde says:
    2009-12-18 den 10:27

    Gunnar, visst är det väl så att det ska vara 210 vargar och minst 20 föryngringar. Så i praktiken kan vi ha 400 vargar men enbart 19 dokumenterade föryngringar så uteblir vargjakten. Alltså, det är två siffror vi ska se på. Om vi under vinterns jakt skjuter enbart alfa paren så är det en uppenbar risk att de dokumenterade föryngringarna blir under 20 vilket då inte kan möjliggöra jakt under nästa vinter. Å andra sidan innebär förre revir att ökningen avtar.

  17. Gunnar Glöersen says:
    2009-12-18 den 10:01

    Västmanland, alla vargar över 210 skall bort! Så det är bara inventeringarna som kan ge underlaget för jaktens storlek. Jag har försökt hitta ”fel” i forskarnas beräkningar men inte lyckats. Om det finns fel så beror det på brister i inventeringen, som ju r grunden för alla beräkningar. Rapportera alltså alla spår till länsstyrelserna. vad gäller fler län så är det just västmanland som ligger på tur att få jakt. Personligen tycker jag att ni borde ha fått jaga i Uttersbergsreviret redan i år.

  18. Västmanland says:
    2009-12-18 den 09:56

    Ja, det gäller att rapportera in varg så fort man ser den och just då det är spårsnö också. Gunnar, vilken tilldelning tror du att vi kan vänta oss nästa år? Tror du att fler län kan vänta sig vargjakt?

  19. wwbnw says:
    2009-12-18 den 09:50

    Jan Andersson, oavsett vad man tycker om antalet vargar i beslutet förtjänar de personer som slitit med det en eloge för sin arbetsinsats.
    Om du ser det som ett problem så säger det mer om dig än om Svenska Jägareförbundet. Vad har du själv gjort för att få till en vargjakt?

  20. Gunnar Glöersen says:
    2009-12-18 den 09:42

    t23r, jag förstår att du är ironisk. Men du har en poäng trots allt, vi vet inte vilken effekt jakten får. Men internationell forskning säger att vargvalparna klarar sig bra när jakten börjar som nu i januari. Många utvandrar ju helt frivilligt om bra ett par månader.

  21. Jan Andersson Uppland says:
    2009-12-18 den 09:41

    Efter att läst dina kommentarer G G så känns det bra att man inte är medlem längre i jägarförbundet.

  22. Jan Andersson Uppland says:
    2009-12-18 den 09:41

    Efter att läst dina kommentarer G G så känns det bra att man inte är medlem längre i jägarförbundet.

  23. Jan Andersson Uppland says:
    2009-12-18 den 09:41

    Efter att läst dina kommentarer G G så känns det bra att man inte är medlem längre i jägarförbundet.

  24. Gunnar Glöersen says:
    2009-12-18 den 09:39

    Västmanland, visst är det stor risk att vi inte hamnar mellan 200-210 vargar, det säger ju naturvårdsverket själva. Årets jakt får ses som ett försök att förvalta stammen på den nivån. Sen får vi anpassa tilldelningarna till nästa år. Du säger, som många andra, att det finns fler vargar än de officiella siffrorna. Möjligen har du rätt, kontakta därför Grimsö eller länsstyrelsen nästa gång du ser fler vargar i reviret. Bara genom samarbete kan vi nå ett resultat som de flesta kan tro på.

  25. Västmanland says:
    2009-12-18 den 09:25

    Bra att vi får vargjakt men tilldelningen är ju ett hån. Vi kommer garanterat inte landa på 210 i januari, och vi kommer garanterat inte att nå ner till 210 året därefter. För att nå den nivån skulle vi behöva skjuta minst 60 vargar nästa år, och det kommer vi aldrig få. Det som är positivt med jakten är att NVV kommer att få ett humm om stammens storlek, därav hoppas jag innerligt att alla spår rapporteras och kvalitetsäkras. Här i Västmanland har vi ingen jakt, men mer varg än vad myndigheterna säger. Grimsö sa att det bara fanns en varg kvar i Uttersbergsrevit, den märkta haltande hannen. Jovisst, vi har minst 2 till som rör sig här och kring Färna trakten rör sig minst 1 märkt och 2 omärkta, och den sändarförsädda är inte hannen från Uttersberg. Med såhär dålig koll på stammen så är det klart att det blir pannkaka av det hela.

    Bra jobbat Jägareförbundet, det är en historisk jakt som vi kommer att ha nu. Jag ger det ett år till, sen flyttar jag nog. Att sedan många redan bojkottar och kommer att bojkotta vargjakten samt eftersöken pga. denna klena tilldelning förstår jag.

  26. t23r says:
    2009-12-18 den 09:25

    Ja va bra det ska bli nu. Inga fler vargdödade jakthundar och splittrade revir med många fler ”närgångna” vilsna ungvargar.
    Hyser en stor ”beundran” för den svenska jägarkåren som är så ”klok” och ”välutbildad” och har såna ”duktiga” företrädare!

  27. Värmlänning says:
    2009-12-18 den 09:10

    Håller med! Du, flera andra på SJF och många förtroendevalda på flera nivåer har gjort en stor och viktig insats för jägarkåren! Tack för ett bra jobb! Gaphalsarna visar sin okunskap. De förstår inte vilket arbete som lagts ner för att nå så långt. Kan tyckas att tilldelningen är i underkant (för hela landet), men det är betydligt bättre än de förutsättningar som fanns för bara några månader sedan. Lyckas vi inte nå ner till 210 vargar får NV vara såpass adaptiva att man reglerar detta nästa år.

  28. tqpes says:
    2009-12-18 den 00:09

    Tänker på ett gammalt slogan som var rätt så populärt även bland jägare, vilket ju inte är speciellt förvånande om man ser till vad som skrevs i Svensk jakt för bara några år sedan om sveriges ursprungsbefolkning och den rasism som än i dag frodas inom jägarkåren.
    Det var ”Skjut en same, rädda vargen”.

    Jag tycker att nya sloganet bör vare ”SKJUT ETT JÄGARSVIN, RÄDDA VARGEN” eller möjligen något som syftar till stolpskotten och mygelbaronerna på NNV, men där hittar jag inte något bra, tyvärr!

Kommentering är stängd.

Senaste inläggen

  • GPS-övervakning av jägare – ett stort klavertramp
  • Därför ska du vara medlem i Jägareförbundet
  • Lösningen på vargarnas genetik finns framför våra ögon
  • Sätt stopp för det goda hatet
  • I botten är vi alla jägare

Etiketter

Andjakt Attityder Betesskador Biologisk mångfald Demokrati Empati Etik EU Fanatism Fjälljakt Fritid Fåglar Jakt Jakthundar Jaktmotstånd Jaktsabotage Jordbruk Juridik Jägare Jägareförbundet Klövvilt Konflikt Kvinnor Kärlek Landsbygd Löshundsjakt Media Natur Naturskyddsföreningen Naturvårdsverket Rovdjur Samförvaltning Semester Skog Skytte säkerhet säker jakt Vapen Varg Vildsvin Viltförvaltning Viltkött Viltmat Viltvård Älgjakt

Senaste kommentarer

  • Hans-Peter Hedberg om Därför ska du vara medlem i Jägareförbundet
  • Per Hedin om Inte säkert att du får vara i fjällen i framtiden
  • Mats S Johansson om När yrkesfiskarna fick äga havet
  • Per Danielsson om Drömbilden 9 år senare
  • Joakim Karlsson om Drömbilden 9 år senare

Kategorier

Arkiv

Mest delat

Kontakt

  • Öppettider Medlemsservice
  • Förbundsstyrelsen
  • Nationella kansliet
  • Personal i landet
  • Olika råd i Svenska Jägareförbundet
  • Kontakt- och fakturainformation

Jakt

  • Jakttider
  • Statligt jaktkort
  • Fjälljakten
  • Jakt - viltslag
  • Ungdom
  • Hunting in Sweden

Vilt

  • Vilt & Vetande
  • Viltvård
  • Viltolyckor
  • Viltövervakning
  • Vinginsamling
  • Digital viltövervakning

Vår verksamhet

  • Projekt Fjällgås
  • Invasiva främmande arter
  • GDPR - Personuppgiftspolicy
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Upphandlade uppdrag

Medlem

  • Mina Sidor
  • Bli medlem
  • Medlem
  • Öppettider Medlemsservice
  • Medlemsrabatter och partners

Kurser

  • Utbildning
  • Aktuella utbildningar/kurser
  • E-jakt
  • Testa dina kunskaper
  • Förtroendevalda och instruktörer

Våra webbplatser

© Svenska Jägareförbundet. Öster Malma, 611 91 Nyköping, Sverige. Tel: 077 - 18 30 300 Org.nr 802001-6658
Link to: Formulera om frågan SLU Link to: Formulera om frågan SLU Formulera om frågan SLU Link to: Klimatargument kan nu användas till ALLT Link to: Klimatargument kan nu användas till ALLT Klimatargument kan nu användas till ALLT
Scroll to top Scroll to top Scroll to top