Sök
  • Startsida
  • Gunnar GlöersenJaktvårdskonsulent, rovdjursfrågor
  • Madeleine LewanderWebbredaktör
  • Magnus RydholmKommunikationschef
  • Isabel Mena-BerlinKommunikatör
  • Svenska Jägareförbundet
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Sök
  • Meny Meny

En varg flyttad från Jämtland till Örebro

Jakt • 2011-03-21

Jag hann inte ens skriva klart det förra inlägget innan beskedet kom, vargen är redan flyttad. Låt oss hoppas att den är räddningen för licensjakten. Nu måste Örebro få ta del av de kompensationsåtgärder som planeras. SJF kommer att verka för att Örebro för en större del av licenstilldelningen kommande vinter. Att vara framsynt skall löna sig!

  • Facebook
  • X
av Gunnar Glöersen/18 Kommentarer
https://blogg.jagareforbundet.se/wp-content/uploads/2018/10/svenskajagareforbundet-logo.svg 0 0 Gunnar Glöersen https://blogg.jagareforbundet.se/wp-content/uploads/2018/10/svenskajagareforbundet-logo.svg Gunnar Glöersen2011-03-21 20:19:002011-03-21 20:19:00En varg flyttad från Jämtland till Örebro
18 Kommentarer
  1. Björn Isaksson says:
    2011-04-04 den 11:20

    Tommy!
    Kan du inte försöka sätta lite punkter, kommatecken och radmatningar för att dela upp din text. Det är möjligt att jag är en gammal stöt som inte har tagit till mig SMS och webskrivningar fullt ut.
    Jag hänger helt enkelt inte med i det du skriver så jag vet inte riktigt vad jag tycker.

  2. Tommy Olsson says:
    2011-03-31 den 21:38

    Björn I att vargtiken som flyttades med tvång skulle försöka ta sig hem borde väl inte vara så svårt att räkna ut det gör även vuxna hundar om dom får möjlighet ingen brist på pengar när det gäller varg tramset om det nu är så viktigt med dessa vargar så låt dom sköta sig själv och låt naturen själv ta hand om detta att tvunget några besservissers skall vara med o styra över allt är så löjligt att man kan gråta dom vilda djuren klarar det här mycket bättre utan vår inblandning dom sjuka och svaga djuren dukar under och dom starkaste överlever att rysland och finland har tusentals vargar bord väl vara bevis nog jag vet inte hur mycket pengar SJf lägger på detta men även om det bara är en krona så är det alldeles för mycket

  3. Björn Isaksson says:
    2011-03-28 den 17:15

    Det här är ju inte enkelt, vargen lär redan ha pallrat sig iväg till Värmland.
    Vem ska kompenseras, värmlänningar eller närkingar???
    Det är svårt att detaljstyra rovdjur på samma sätt som människor!
    Ett annat aktuellt exempel:
    En björn hade behagat anlägga ide vid skidbacken i Funäsdalen, hur ska man hantera detta???Skjuta fler björnar i Härjedalen? Förbjuda offpiståkning som är ett av argumenten att åka skidor i dom trakterna?
    Hur drabbar det turistindustrin i området? Är det bättre att åka till alperna?

    Vad jag menar med denna litania är att om vi ska ha den rovdjurstäthet som förespråkas från en del håll och kanter får vi räkna med vissa ”förluster”, så är det bara.
    Vi kan inte detaljreglera var man får åka skidor, var man ska utföra skogsarbete eller plocka bär.
    Med den rovdjurstäthet som eftersträvas lär olyckorna bli fler.
    Nu oroar man sig på kvällstidningarnas löpsidor att björnungarna riskerar att dö.
    Gudskelov klarade sig skidåkaren, men vad hade det stått om han inte klarat sig?
    En del extrema rovdjursförespråkare har redan uttalat att vi får skylla oss själva om vi lämnar asfalten.
    Dessa två händelser visar med all önskvärd tydlighet att rovdjur inte är förutsägbara, vi ska inte tro att vi ska kunna hantera dom med lagar och regler. En hög rovdjurstäthet leder ofrånkomligen till olyckor.

  4. Torbjörn Eriksson says:
    2011-03-28 den 10:11

    Vargtiken har nu gett sig i väg mot nordväst, 4 mil från platsen hon släpptes på . Var sjunde timma får länstyrelsen GPS-position.

  5. Tommy Olsson says:
    2011-03-23 den 20:07

    Gunnar ett ekelt sätt att förhindra att genetiskt värdefulla vargar inte skjuts på den vanliga vargjakten är att halsbandet är självlysande med Röd eller Grön färg
    och att dessa vargar inte får skjutas och om så händer är att betrakta som tjuvjakt detta skulle naturligt vis inte gälla om skydsjakt godkänts på detta djur eller om man kan oberopa paragraf 28
    det skulle inte vara betungande för vare sig jägare eller andra som jägare bör man ju ändå se vad man skjuter på och har man bredsidan till som man bör ha så är det inga problem att se det skulle ochså leda till lite större försiktighet vid vargjakten
    nåväl detta är förmodligen alltför enkelt för att någon högre uppsatt skall ens reflektera över förslaget

  6. Gunnar Glöersen says:
    2011-03-22 den 20:53

    Per Bengtsson, tanken var att vargen i sig skapar nya konflikter och att det vore bättre att de får sprida sig utan att allas blickar riktas mot dem. Men samhället ser det annorlunda. Vi hade kunnat identifiera den på vanligt sätt genom DNA före jakten.

  7. Gunnar Glöersen says:
    2011-03-22 den 20:47

    Calle Seleborg, vi är överens om att genetiker försöker ”äga” vargfrågan. Jag om någon vet det! Jag gör allt för att förhindra det. Vad gäller kostnader och merarbete stämmer det vi driver med det du framför.

  8. Gunnar Glöersen says:
    2011-03-22 den 20:43

    Jan Bratt, jag är övertygad om att man kommer att redovisa vart vargen tar vägen. Ingen vinner på att mörka.

  9. Gunnar Glöersen says:
    2011-03-22 den 20:42

    Perra Hälsning, visst innebär en ny varg jaktförbud någonstans. Men inte i ett helt län! Vi driver frågan om kort fredningstid. Men minst en kull måste vi räkna med. Men tänk på alternativet, ingen jakt alls. Det är nämligen det alternativ som står till buds.

  10. Per Bengtsson says:
    2011-03-22 den 18:23

    Gunnar, varför är ett av Jägareförbundet krav för att acceptera flytt att den/de vargar som flyttas inte ska ha halsband??? Är det inte med tanke på löshundsjakten bra att veta var en varg befinner sig? Eller gör jag ett misstag när jag tror att halsband innebär att den är märkt? Förbryllad blev jag iallafall när jag läste det, men du kanske kan skingra frågetecknen.

  11. Martin Moraeus says:
    2011-03-22 den 17:16

    Ja, det var ett bra läge att få ner en varg, det håller jag med om. MEN hur sjutton ska vi i delegationerna göra nu. Vi ska ju snart besluta om var vi tycker att vargvalpar ska sättas in i våra län. Ska vi lite på att myndigheterna kommer att göra vad som förväntas av dem sen, bara vi är med och ger legitimitet till valpinplanteringen eller ska vi avstå att besluta om platser tills myndighetrna har visa att även de kommer att uppfylla sin del av löftet?

  12. Calle Seleborg says:
    2011-03-22 den 10:45

    Gunnar.
    Sluta upp att tala om 210. Varken Naturvårdsverket eller någon annan provarg-organisation har en tanke på att uppfylla detta mål. Det finns alltid tusen ursäkter. Inse att båda Jägarförbunden talar med maktfullkomliga människor som är duktiga i att lura flertalet i Sverige. Just nu för man bara filibustersamtal till dess man via vargfrälsta genetiker fatt till stånd en rejäl höjning av antalet.
    Någon säker avmaskning kan inte ske över dagen så man får bar hoppas att vargen var fri.
    Av största intresse blir naturligtvis om djurhållare i trakten kommer att ersättas för kostnader inklusive merarbete.
    Eftersom det inte finns någon genetisk risk de närmaste 100 åren är detta en ren panikåtgärd utförd av hänsynslösa tjänstemän.
    Utvecklingen kommer bara att bli värre och värre eftersom genetikerna verkar ha definierat naturligt habitat som kulturbygd med djurhållning. Till framtidens vildmark räknas alltså allt utanför statsgränsen och är i första hand reserverat för rovdjur.

  13. Jan Bratt says:
    2011-03-22 den 09:05

    Ja, så kom vi då till slut till vägs ände så att säga och vargen är där den är.
    Det som nu är intressant är att se vartåt vägarna bär, för vargen.
    Hoppas att vi får möjlighet att via karta kunna följa rörelserna även om det då inte är de färskaste uppdateringarna. G.G är det något som diskuterats?

  14. Perra Hälsing says:
    2011-03-22 den 08:55

    Vadå kompensationsåtgärder? Slår den där tiken följe med någon hane där nere i örbro så kan örebroarna glömma allt vad vargjakt heter. Det är dagens sanning!!

  15. Gunnar Glöersen says:
    2011-03-22 den 08:37

    Martin Moraeus, du har helt rätt i allt du skriver. Kompensationsåtgärder borde givetvis ha varit klara sedan länge. SJF har drivit frågan i ett år, men först nu har regeringen gett NV i uppdrag att ta fram förslag. Betraktarna försökte stoppa även dessa, men vi lyckades få fram uppdraget. Ingen annan har drivit den frågan så hårt som SJF.

    Nu har vi hamnat i en situation där det fanns en invandrare som kunde flyttas. I den bästa av världar borde allt ha varit klart innan den flyttades. Så var det tyvärr inte. Men givetvis skall Örebro och den plats där den till sist stannar kompenseras.
    Högre tillldelning, skyddsjakt om den gör skada, extra bidrag till djurägare m.m. är sådant som diskuteras. Självklart skall vargstammen hållas på max 210 vargar. Hoppas att NV är tydliga med det vid dagens presskonferens i Örebro.

  16. Martin Moraeus says:
    2011-03-22 den 07:08

    Hade det inte underlättat för förankringsarbetet som vi förväntas göra, kring vargflytt och valpinplantering om de ”kompensationsåtgärder som planeras” hade varit klara innan? Hur ska man kunna förankra inplantering när ingen kan svara tydligt på vad som kommer att gälla i de områden där man har nya vargar. Hur länge kommer de reviren att undantas från licensjakt? Kommer tamdjursägare i de områdera att få lov att tåla mer angrepp innan skyddjakt kan bli aktuellt efter de genetiskt viktiga vargarna? Vilka kompensationsåtgärder planeras? Kommer man att få minska det totala rovdjurstrycket i området märkbart, som kompansation? Innan vi tar vår del av ansvaret för den nya rovdjurspolitiken och accepterar och förankrar vargflytt så borde vi väl kunna kräva att övriga samhället tar sitt ansvar för de andra delarna av politiken! Först när viltförvaltningsdelegationerna i praktiken har det mandat som det var tänkt, kan vi acceptera vargflytt. Först när vargstammen hålls på den nivå som riksdagsbeslutet föreskriver (max 210) så kan vi kanske lyckas förankra inplanteringen.

  17. Andreas Mårtensson says:
    2011-03-21 den 22:51

    Har inget med detta blogg inlägg att göra men titta bara vad en reporter på UNT slänger in längst ner i sin artikel i UNT gällande Lodjuren….

    http://www.unt.se/uppsala/lodjursjakten-ar-over-1290660.aspx

  18. Tommy Olsson says:
    2011-03-21 den 22:02

    Gunnar du menar inte att du ens tror på detta att dom ens kommer på tanken att höja någon tilldelning och riskera att vargen skjuts
    Om ni så villigt vill gräva er egen grav så för all del gör det men låt bli att gräva min åtminstone mens jag lever
    man ser tydligt att du och andra högt uppsatta i SJF tar detta som en prinsip sak att vi obildade jägare skall absolut inte få komma med några förslag till lösningar
    men du måste väl snart känna motvinden från dom egna leden
    visst har ni gjort mängder av bra saker för oss jägare men nu står ni er slätt VARFÖR?

Kommentering är stängd.

Senaste inläggen

  • GPS-övervakning av jägare – ett stort klavertramp
  • Därför ska du vara medlem i Jägareförbundet
  • Lösningen på vargarnas genetik finns framför våra ögon
  • Sätt stopp för det goda hatet
  • I botten är vi alla jägare

Etiketter

Andjakt Attityder Betesskador Biologisk mångfald Demokrati Empati Etik EU Fanatism Fjälljakt Fritid Fåglar Jakt Jakthundar Jaktmotstånd Jaktsabotage Jordbruk Juridik Jägare Jägareförbundet Klövvilt Konflikt Kvinnor Kärlek Landsbygd Löshundsjakt Media Natur Naturskyddsföreningen Naturvårdsverket Rovdjur Samförvaltning Semester Skog Skytte säkerhet säker jakt Vapen Varg Vildsvin Viltförvaltning Viltkött Viltmat Viltvård Älgjakt

Senaste kommentarer

  • Hans-Peter Hedberg om Därför ska du vara medlem i Jägareförbundet
  • Per Hedin om Inte säkert att du får vara i fjällen i framtiden
  • Mats S Johansson om När yrkesfiskarna fick äga havet
  • Per Danielsson om Drömbilden 9 år senare
  • Joakim Karlsson om Drömbilden 9 år senare

Kategorier

Arkiv

Mest delat

Kontakt

  • Öppettider Medlemsservice
  • Förbundsstyrelsen
  • Nationella kansliet
  • Personal i landet
  • Olika råd i Svenska Jägareförbundet
  • Kontakt- och fakturainformation

Jakt

  • Jakttider
  • Statligt jaktkort
  • Fjälljakten
  • Jakt - viltslag
  • Ungdom
  • Hunting in Sweden

Vilt

  • Vilt & Vetande
  • Viltvård
  • Viltolyckor
  • Viltövervakning
  • Vinginsamling
  • Digital viltövervakning

Vår verksamhet

  • Projekt Fjällgås
  • Invasiva främmande arter
  • GDPR - Personuppgiftspolicy
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Upphandlade uppdrag

Medlem

  • Mina Sidor
  • Bli medlem
  • Medlem
  • Öppettider Medlemsservice
  • Medlemsrabatter och partners

Kurser

  • Utbildning
  • Aktuella utbildningar/kurser
  • E-jakt
  • Testa dina kunskaper
  • Förtroendevalda och instruktörer

Våra webbplatser

© Svenska Jägareförbundet. Öster Malma, 611 91 Nyköping, Sverige. Tel: 077 - 18 30 300 Org.nr 802001-6658
Link to: Vargjaktens vara eller inte vara, det är frågan! Link to: Vargjaktens vara eller inte vara, det är frågan! Vargjaktens vara eller inte vara, det är frågan! Link to: Payback time i rovdjurspolitiken Link to: Payback time i rovdjurspolitiken Payback time i rovdjurspolitiken
Scroll to top Scroll to top Scroll to top