Årsmöteshelg

Föreningsarbetet har tagit en hel del tid men nu är årsmötet i länet avklarat liksom på övriga håll i landet. För vår del blev det en lugn stämma i god anda och beslutet att justera i stadgarna vann ett enhälligt stöd. Det var faktiskt så att det sammanföll med en motion från en medlem om att det var ett viktigt steg för Jägareförbundet för att modernisera medlemshanteringen framöver och slippa lägga mer resurser än nödvändigt på administration. Ingen ska tro att en enhetlig medlemsavgift i förbundet oavsett vilken länsförening man tillhör som medlem kommer att lösa alla problem för framtiden. Den frågan avgörs självklart av vilken verksamhet vi har på kretsnivå, länsnivå och på nationellt/internationellt plan. Men det ger ändå en tydlig och klar bild av att det i grunden är ETT förbund som jobbar för gemensamma frågor. Styrkan i en organisation med många engagerade förtroendevalda och medlemmar kommer att kunna nyttjas bättre framöver, det är jag övertygad om!

Lika roligt var det också att delta på ett återupptaget kretsårsmöte där konflikter hade skapat oro och osäkerhet. När väl valberedningen hade arbetat fram en bra mix av personer som från början hade stått mot varandra men nu var villiga att arbeta tillsammans för kretsens verksamhet så var ett välbesökt möte eniga om att det var rätt väg att gå. Visserligen kan det kännas trist att det är konflikter som gör att ett kretsmöte är välbesökt, men det ger ändå förhoppningsvis en insikt hos många om att man ska se framåt och kanske gräva mindre i det som har varit.

Nästa steg på vägen är när länsföreningarnas ombud åker ner på stämman i Växjö och arbetar fram Jägareförbundets väg på nationell nivå. En demokratisk organisation i tre nivåer är kanske inte den snabbaste när det kommer till att ta beslut. Förhoppningsvis är besluten istället desto mer genomtänka när de väl tas och kan därför hålla för en längre tid.

Apropå demokratiska organisationer – idag röstar riksdagen om fjälljakten. Många följer detta med stort intresse. Jag är hoppfull om utgången eftersom jag trots många år i Norrbotten ändå i grunden är optimistisk till min natur. Däremot känner jag en klar risk att  regeringen kan försöka stoppa undan detta i utredningar som inte leder till någonting om de mot sin uttalade vilja måste hantera frågan. Dagens beslut, oavsett hur utfallet blir, innebär alltså inte att frågan är klar utan den måste bevakas även framöver.

1. Björn Sundgren says:

Björn – Självklart har jag och andra full respekt för den åsikten, men jag är övertygad om att vi måste vara tillräckligt breda och starka för att kunna hantera även andra frågor än varg.

2. Björn says:

Nja…. För oss som jagar och bor på vargmarker så känns vargfrågan som den ENDA stora jaktfrågan just nu. Kan jag inte jaga med hund så försvinner egentligen hela grejjen med jakt för mej…
    Med andra ord: lägg allting annat åt sidan tills VI löst vargfrågan, sen kan vi fixa med fågeljakter och blyförbud….

3. Björn Sundgren says:

fdm – vilka medlemmar som väljer att betala medlemsavgift avgör ju varje enskild person, knappast ”Vi” vilka det nu ska vara? Jag hoppas också på bättre regelverk i fjällen, men länskortet har ju aldrig försvunnit, alltså har vi aldrig fixat bort det. Det känns lite som du blandar ihop Jägareförbundet med de myndigheter som tar besluten? Vi kan bara påverka och ju fler och starkare vi är desto bättre är våra möjligheter. Det gäller alla frågor!

4. Björn Sundgren says:

Jag tror ingen förbiser vargfrågan, men vi måste försöka hålla en del fokus på annat också… Nyvaknad diskussion om bly i ammunition, jakt med hund, jakttider på en hel drös med fåglar osv osv Men som du säger, björn, så är rovdjursfrågan en fråga som till stor del överskuggar allt annat. I alla frågor behövs ett starkt Jägareförbund med stöd från medlemmar och kretsar. Många säger att ”Jägareförbundet” ska lösa frågan, men Jägareförbundet är inte större eller starkare än sina medlemmar. Tyvärr finns en tendens att vissa säger att ”lös först det eller det, sen kanske jag går med” Min förhoppning är att vi kan samlas i motgång och inte bara i medgång!

5. Björn says:

Ingen fråga förutom vargen är viktig nu, red ut den innan någonting annat görs i förbundet. Annars kan vi aldrig börja jaga igen och då behövs inget jägareförbund.

6. fdmedlem i Norr says:

Jaha – vilka medlemmar ska ni ta betalt av? Dem som likt ledning förordrar varg i Sverige?
    Hoppas att ”ni” kan återinför länsjaktkortet i BD så det blir som ínnan ”ni” fixade bort den tillsamman med politikerna som för äövrig nog är dem samma som vill lusa ner med varg.