Nyttig idiot igen!

Precis som jag förutspådde var konceptet i ”Debatt” exakt det samma som kvällen före i Kvällsöppet. Låt en nyttig idiot inleda med nollvision för varg och kasta sen skit på hela jägarkåren. Problemet för SVT var att Nils Björklund inte svalde betet. Istället för nollvision sjöng han vargens lov! – Jag hatar inte varg, vargar är fascinerande och vackra. Jag har varit på jakt o fiske resa i Alaska. När vi hörde vargarna yla, var hela resan betald! Men när jag hörde dem hemma i Dalarna i närheten av mina djur, kände jag bara olust. Även det genialt i sin enkelhet!

Belinda Olssons kommentar till Björklunds inledning säger allt. – Så sa du inte till researchen! Korten i Belindas Olssons händer var plötsligt i fullständig oordning! Hon hämtade sig aldrig. Plötsligt var det de tänkta busarna som var ”the good guys!” Rovdjursföreningen och Christina Lindberg försökte ändå kasta skit på jägarkåren. Men sanningen om och verkligheten med varg var för svår att bemästra när debatten inte längre bara handlade om vi skall ha varg eller inte. I går kväll vann vårt lag med 4-0, totalt blev det alltså 5-4 till oss i matchen!

Jag fick ett par frågor igår om varför jag kallade Bengt Bixo för ”nyttig idiot”. Uppenbarligen vet inte alla vad en ”nyttig idiot” är. Det är benämningen på en person som går andras ärenden utan att vara medveten om att så är fallet och i stället tror att det är de egna intressena som värnas. Så om Bixo tog illa upp, vill jag be om ursäkt. Min kritik var inte främst riktad mot dig som person, utan mot JRFs strategiska beslutet att framföra nollvision. Bixo var noga utvald och lurad av TV4 att säga precis det han sa, allt för att göra det lättare för Mikael Karlsson och de andra.

I grunden har vi alla, oavsett om vi till hör JRF, Sjf och Folkaktionen samma mål, att få till en rovdjurspolitk som tar hänsyn till våra intressen. För att nå det målet måste analysera vårt budskap och undvika bråk med varandra. Nästa fråga som kommer att bli stor i media är frågan om flyttning av varg. Jag hoppas att alla tar det strategiska beslutet först, innan vi tvärsäkert uttalar oss. Flyttning av varg kan vara helt nödvändig för att vi skall få licensjakt på varg även nästa år.

1. Gunnar Glöeren says:

Hej Bengt

Alla gör sina val. Du valde att enbart företräda den minoritet inom JRF som har en nollvission. Att först Kurt Borg och sen du blev tillfrågade av TV4 visar ju precis det jag skrev. Ni var noga utvalda just för att ni driver nollvision. JRFs ordförande, Solveig Larsson, fick uppenbarligen inte ens frågan och vår ordförande, Torsten Mörner var där men släpptes in i debatten först när debatten spårat ur och alla angrep hela jägarkollektivet.
    Att enskilda står upp för sina åsikter respekterar jag, men jag ser också att du sitter i JRFs förbundsstyrelse. I mina ögon representerar du därmed JRF oavsett du vill eller inte. Du presenterades också så i programmet. Att du inte tycker om att bli kallad ”nyttig idiot” förstår jag. Men jag har svårt att se någon alternativ förklaring till att en ”privatperson”, som du kallar dig, ges den inledande repliken i debatten.
    Även du och jag har träffats för länge sedan. Vi delade en renvaktarstuga vid Lövsjön i Tåssåsen, en natt för 23 år sedan.

2. Bengt Bixo says:

Jag godtar ursäkten, mest på grund av att vi i dom flesta ärenden är på väg mot samma mål.
    Först en förklarning varför var jag där.
    Kyrt Borg tillfrågades av Tv4 om medverkav,pga. sjukdom avstod han, men ville i sitt ställe ha en person med samma inställning dvs. nollvision. JRF,s ledning har aldrig tillfrågats om att vara med eller att utse representant. Och som du kanske vet eller har förstått så är det i vårat förbund inte bara ”höjdarna´´ utan gräsrtotsfolket som är dom viktigaste, dom har även som du såg rätt att uttala sig även om det inte alltid överensstämmer med direktiv uppifrån. Även om jag godtar ursäkten godtar jag inte att bli kallad ”nyttig idiot” Jag går mina och de medlemmars ärenden som jag företräder. Hoppas du som ”Tupp” i eran hönsgård tar ert förnuft till fånga och främjar produktionen av Matnyttigt vilt istället för pajkastning på era gelikar. Hälsningar BB

3. Jan Bratt says:

Att det skall vara så svårt att föra vettiga dialoger utan att alla
    skriker i mun på varandra. Nu kommer det säkert många kommentarer av andra om just gårdagens debatt, därför skall jag
    bara nämna en sak som berörde mig väldigt illa. Det satt två ungdomar från Göteborg och tyckte att vargen kunde slita våra hundar i stycken för hundarna gör ju likadant med det vilda.
    Jag lastar inte ungdomarna för något men undrar var någonstans på vägen det gick snett. Möjligen har de engelska parforcejakterna inspirerat ungdomarna så att de tror att vi jagar
    så i Sverige. Bägge våra förbund ordnar nu jakt och utbildningar för unga, men hur når man dessa vilsna människor som bär på ett sådant hat?