Stor silverfisk mot jakt!

Av en tillfällighet råkade jag få se Jan-Emanuel Johansson känd jaktmotståndare i TV igår, utklädd till silverfisk. Hans riksdagsuppdrag för kvällen var visst att försöka hoppa genom hål i väggen. Han lyckades i sitt första försök såg jag, hur det gick sen vet jag inte, för jag bytte kanal. Döm av min förvåning när han dök upp igen i morse och öste beröm över Svenska Jägareförbundet, i P1. – De är fantastiskt skickliga, det finns ingen annan så skicklig lobbyorganisation, möjligen LO, sa han.

Alla jägare som ännu inte är med i förbundet lär väl ompröva sitt beslut nu, jag menar vi är den näst bästa lobbyorganisationen i Sverige! Får vi några medlemmar till så passerar vi nog LO!

Nej, fullt så positivt menade han det nog inte, men jag valde att tolka det så. Jan-Emanuel berättade också att han gått en jägarexamenskurs via förbundet och att han, till sin förvåning, blev väl och korrekt bemött.
Jag hört en del djurrättsaktivister påstå att det är alldeles för lätt att ta jägarexamen. Tyvärr var det ingen som frågade om Jan-Emanuel verkligen klarade proven, kanske det är någon som frågar nästa gång.

Att Jan-Emanuel inte tycker om jakt, är han tydlig med. Därför är han av naturliga skäl också kritisk till vårt arbete och lider av att vi ibland får gehör för de frågor vi driver. Men skam vore det väl annars, vi har trots allt drygt 190 000 medlemmar.

Han avslutade högtidligt med att påstå att jakten slår sönder en fungerande fauna och slår sönder ett fungerande kretslopp som förstör för våra barn. Har han aldrig hört talas om förnyelsebara naturresurser, närproducerad mat och klimatsmart kött? Före julen hörde jag en expert på klimatsmart mat säga, att det bästa vi kan äta för miljön är vildsvin om man bor i södra Sverige och älg om man bor i norr, jag väljer att tro på honom.

Med senaste veckans vargdebatt i färskt minne kan man konstatera att det finns flera som inte kan skilja på sina egna värderingar från fakta. Silverfiskar verkar inte direkt göra några djupare analyser av sin omvärld, men de är också en del av mångfalden!