Julen nalkas

…och det märks rätt tydligt. Inte allt för många som ringer och rådfrågor oss i jaktliga frågor så här i mitten av december. Älgjakten är över och toppfågeljakten och ripjakten påbörjar de flesta först efter jul och nyår. Siktet är mer inställt på julklappar i dessa dagar, möjligen också någon julhare. För egen del får man passa på att sammanfatta året som gått och lägga det till grund för verksamheten som kommer efter nyår. En tur ner till Skåne har hunnits med där vi har tittat på verksamheten i Jägareförbundets hägn i Agusa. Skåne ligger djupare inbäddat i snö än vad vi gör uppe längst Norrbottens kust och man hade onekligen nytta av att vara van vid kyla och snålblåst, men ett trevligt besök var det.

Nu blir det några möten till innan jul, bland annat med företrädare för skogssidan i Norrbotten. Gissningsvis kommer frågan om älgförvaltningsområden att ta en ganska stor del av tiden. Jag tror att vi under kommande år får tänka oss för några gånger så att inte all fokus hamnar på älgen, även om omstruktureringen av älgsystemet kommer att vara viktigt att arbeta med. Men självklart måste vi också se till de frågor som ligger vid sidan av detta. Att få fler intresserade av jakt, eller snarare se till att de som är intresserade av jakt får en chans att utveckla det intresset är självklart nödvändigt. Att det ska vara roligt och kännas meningsfullt att vara medlem i Jägareförbundet är minst lika viktigt. Tankar om ”medlemsnytta” måste självklart utgå från att 190 000 människor tycker ganska olika! Visst är det intressant att börja fundera på att se till så att det finns jakttider, styckningsscheman och annat jägarintressant som ”appar” till de moderna mobiltelefonerna. Men det innebär inte att vi får glömma bort de som bedriver sin jakt och sitt skytte utan alla tekniska finesser. Mångfald istället för enfald alltså! Det gäller i alla sammanhang!

Ha en fortsatt bra december och se till att stressa av genom att komma ut i naturen. Med eller utan bössa, med eller utan hund. Oavsett hur man tar sig ut så är huvudsaken att man tar sig ut och gärna tillsammans med någon eller några yngre.